bouwmeesteroppad.reismee.nl

voorjaar 2015 9e verslag

Hoi, hoi, voor de negende keer deze reis laten we even weten waar we zijnā€¦

Tijdens het vorige verslag waren we nog volop aan de wandel op de Causses, en aan het genieten van de grote hoeveelheden orchideeĆ«n waar we zomaar tussendoor liepenā€¦ Ik vertelde van de wielewaal en de nachtegaal die ons aan het verlaten warenā€¦ nog maar een enkelingā€¦ De koekoek hadden we al langere tijd niet meer gehoordā€¦ Want natuurlijk zijn deze vogels nog volop aanwezig, maar te druk met hun nestjes (de koekoek uitgezonderd natuurlijk) om ook nog eens onze wandelingen muzikaal te omlijstenā€¦..

We hadden het erg naar onze zin in Meyureis. De camping was goed en een stadje op loopafstand is ook altijd een leuk uitstapje. Maar er kwam een moment dat wij dachten de mooiste wandelingen al wel gedaan te hebben. We waren wel weer toe aan een nieuwe uitdagingā€¦ toen we ineens een sms-je kregen: ā€œZijn jullie morgen thuis??? En waar staan jullie precies?ā€ En zo gebeurde het dat we afgelopen dinsdag ineens weer twee Nagtegalen op ons plekje haddenā€¦ Deze hadden hun nestje even verlatenā€¦ Het was reuze gezellig om zo weer eens bij te kletsen met de oud-collega van Gert met echtgenoteā€¦

Maar het bleef niet alleen bij kletsenā€¦ er werd ook gewandeld, het enge brugje werd natuurlijk geprobeerd en Christine maakte ook menige foto van orchideeĆ«n, vlinders en insectenā€¦ De dag vloog om!

Toen ik ā€™s ochtend stond uit te blazen op ons plekje aan de rivier zag ik ineens iets bewegen in het gras aan de overkantā€¦ Rat.. dacht ik.. maar nee hoor, een das scharrelde op zā€™n gemakje door het gras en over de stenen, zich totaal niet bewust van de fotocamera aan de overkant van het water! Een mooie belevenis was dat.

Woensdag 24 juni trokken we weer verder. We hadden een mooie rit met zicht op de Mont Ventoux en de vele wijngaarden in de Cote du Rhone. We passeerden St. Ambroix sur Ceze waar we eens prachtig kampeerden aan de rand van een bamboebosā€¦ We bladeren nu terug in de wegenatlas, dat is altijd een duidelijk teken, we gingen van bladzijde 284 naar 266ā€¦ Dus naar het noordenā€¦ We reden langs velden vol met rijp fruit, kersen, abrikozen, pruimen, perziken en meloenenā€¦ Ineens waren daar dan ook de zonnebloemen en de heerlijke geur van akkers vol met lavendelā€¦ La Drome, precies zoals ik het me herinnerā€¦

We stopten in Dieulefit ook weer een camping dichtbij het dorp. Dit dorp heeft een nog mooi erg oud gedeelte, zodat het de moeite waard is om de stadrondwandeling op te halen bij het Syndicat en een rondje te doen.

We maakten ook de markt mee, een toeristenmarkt, gecombineerd met de wekelijkse groentemarkt. Heerlijk geurende cavaillon meloenen en ook het andere fruit lag er allemaal zo verleidelijk bij dat we het niet konden weerstaanā€¦ Met tassen vol gingen we terug naar de camping, waar het koel opslaan een probleem bleek. De camper stond in de volle zon bij een temperatuur van zoā€™n 33 gradenā€¦ Na enig zoeken bleek onze wasmand ( een kastje in het trapje tussen onze twee bedden) wel de koelste plekā€¦ En wat is onze was daar heerlijk van gaan ruikenā€¦. Eigenlijk hoeft het nu niet meer gewassen te wordenā€¦

Ook in Dieulefit haalden we twee wandelingen bij de VVV en ook hier verbaasden we ons over de aantallen orchideeƫn die we tegen kwamen. Alleen al van de wespenorchis hebben we nu vier variƫteiten bloeiend kunnen noteren.

We zijn al vaker in de Drome geweest, maar we hebben eigenlijk nooit van die lange wandelingen in de bergen gemaakt. Onze activiteiten beperkten zich toen nog tot boodschappen doen bij de supermarchĆ©, bij de cave een wijntje proeven en in het zonnetje aan de rivier vertoevenā€¦en de Italiaanse dag natuurlijk niet te vergeten, als de pizzawagen op de camping kwamā€¦ Maar deze keer werden er heel wat zweetdruppeltjes vergoten, de wandelingen waren niet zo heel lang, zoā€™n 10 km per stuk maar het hoogteverschil was forsā€¦ en het terrein zwaar. Allemaal losse brokken steen, die als je omhoog gaat mooi op hun plaats blijven, maar bij het afdalen gaan ze schuiven en zo ging ik toch nog twee keer op mā€™n neusā€¦ De weg was soms zo steil dat je bij het stijgen niet eens even stil kon staanā€¦ Maar goed het laatste beetje luie zweet hebben we daar nu ook achter gelaten.. Er was eens iemand die ons op een kaart schreef: ā€˜La Drome, cā€™est un reve nā€™est ce pas?ā€. En dat is ook wel zo. Mooie landschappen, bergen, brede dalen waar de rivier met zā€™n ijsblauwe water doorheen stroomt. En bloemen, ongelooflijk veel bloemen en de geur van rijp fruitā€¦

Als ik dit zo schrijf denk ik bij mezelf: ā€œwaarom ben ik daar dan nu niet meer?ā€ In dat paradijsje, maar zit ik dit nu te schrijven aan de voet van hoge Alpen in het plaatsje Guillestre? Onze reis gaat een beetje op zā€™n eindje lopen en we wilden toch ook nog even op de hoge hellingen in de Alpen kijken of daar weer andere orchideeĆ«n bloeienā€¦ Gert is de smalle bergweggetjes met de vele haarspeldbochten nog steeds niet zat.. Vanmorgen was het hier weer markt in het dorp en we haalden bij de boekwinkel een boekje met wandelingen en een wandelkaart van de omgeving, dus morgen kunnen we weer losā€¦

We kwamen terug uit het stadje en gewoontegetrouw probeerde ik nog even het deurtje van de diepvries en ik schrok ervan, hij ging openā€¦Misschien heb jij toch de voorzet gegeven Christineā€¦ We hebben er nu een touwtje aan hangen, waardoor we hem kunnen ontgrendelenā€¦ de ijsjes en al dat andere lekkers is weer binnen bereik! En een ijsje is hier op zā€™n tijd niet te versmaden. We hebben ook hier temperaturen boven de dertig graden en prachtige blauwe luchten!

We sturen iedereen weer lieve groetjes uit Les Hautes Alpes, ItaliĆ« ligt binnen bereik, maar dat gaan we niet meer doenā€¦ Gert en Els.

Nel Vrijheid

Heb eerst de foto's bekeken en daarna je verslag gelezen , daarom weet ik nu waar jullie zitten !
Wij hebben hier ook zomer , heerlijk ! Het werd ook tijd . Nog fijne dagen en veel groeten .

Karin van Bavel

Fijn om iets over de Drome te lezen, wij gaan hier in de vakantie naar toe en het is nog een onbekend gebied voor ons! Maar het is zeker de moeite waard lees ik nu!!

mieke en pierre

Wat een mooi tijd hebben jullie toch. Wij gaan morgen voor een weekje naar DK. Op zoek naar de das bij Martine op het land en smullen van de kaneelstangel.
Als iedereen weer thuis is spreken we weer een keertje af hoor. Groetjes en goeie reis verder.

Christine

Wat een prachtige orchideeƫn weer! En wat heerlijk dat het vriezertje weer open gaat!
Ik zal jullie onze foto's nog even sturen! Dank voor die van jullie, zijn we blij mee.
Geniet nog maar even van die prachtige plekken.
Groetjes Hans en Christine.

Ingrid T

wat een leuke/kleurrijke plaatsjes, prachtige bloemen en mooie uitzichten hebben jullie weer gestuurd!
nog even genieten, heerlijk toch.....

Ine

Het kastje tussen de twee bedden had toch al een bestemming? Het kussen????
Is dat gedegradeerd? Geeft niet hoor, als jullie zo langzamerhand thuis komen! Geniet nog!! Liefs en bedankt voor het meegenieten!