bouwmeesteroppad.reismee.nl

voorjaar 2015 3e verslag

Hallo allemaal, daar zijn we weer na een volle week echt genieten in de Extremadura!

We hadden een mooi plekje op camping Monfragüe. Na een nachtje op een tijdelijke plaats kwam er op zaterdagmorgen een mooi plaatsje vrij onder een flinke steeneik. We gingen meteen de schaduw in, want het was een stuk warmer dan in Frankrijk. We hernieuwden de kennismaking met Kees en Lidy Hey. Die hebben we een aantal jaren geleden ook ontmoet op deze camping. In datzelfde jaar kwamen we elkaar toen nog op twee andere campings ook tegen. We bleven het weekend nog een beetje bij en op de camping vanwege de grote drukte in verband met 1 mei. We deden wel het wandelingetje langs de weg waar we serapia’s vonden. En ook de wandeling achter de camping. Dat is een mooi pad om te lopen en we vonden er veel velden met wel honderd serapia’s. We hebben er nog nooit zoveel bij elkaar gezien… Bij terugkomst op de camping zagen we tegen een lantaarnpaal een klein kaartje geplakt.. NKC en een pijl erop… Nee hè dachten we, maar het was wel weer zo… twintig Nederlandse campers hadden een plaatsje gevonden of gingen dat nog vinden… Wat een drukte! En dat op één dag, ’s morgens de Spanjaarden weer naar huis en meteen de Hollanders erin..

Op 5 mei deden we onze eerste wandeling in het park. We kochten op de camping een broodje en hebben in het park op een mooi plekje ontbeten bij La Tajadilla. Daarna hebben we nog even de plaatsjes bij Portilla de Tietar gecheckt. De zwarte ooievaar heeft zijn nest moeten afstaan aan een vale gier…. Maar zagen hem er nog wel rondvliegen. Verder nog twee Spaanse keizerarenden en natuurlijk de vele vale gieren en aasgieren.

Volgens de mensen die er ook stonden te kijken zat de oehoe ook weer op z’n nest met twee jongen. Het nest werd ons wel aangewezen, maar alles was diep in slaap en zodoende niet te zien. Later deden we de groene wandeling met het mooie uitzichtpunt boven de rivieren tegenover het kasteel. Het was een genot om te wandelen, prachtig weer, maar ook zéér bloemrijke bermen! De volgende dag herhaalde zich dit programma alleen deden we nu de gele wandeling, die is een kilometer langer, 9,5. Deze wandeling vertrekt en komt weer aan in Villa Real. Aan het eind net voor we het dorp binnenkwamen zag Gert nog een appelvink! En onderweg werd ook de blonde tapuit nog genoteerd.

7 mei gingen we op orchideeënjacht. We zijn er al eens eerder geweest, maar dat was toen wat vroeger in het jaar. We volgden de EX 208- EXA1-en A5. Bij afslag 197 ga je onder de A5 door en meteen daarna zie je links een orchideeënpad. Het wordt aangegeven met een klein bruin, houten bordje. Daar zagen we veel en dan ook echt veel uitgebloeide orchissen. Maar al speurend vonden we toch nog wat bijenorchis en een voor ons nieuwe soort Serapias, je kunt hem zien bij de foto’s. Verder nog een bruine, beetje model bijenorchis, maar deze is in geen enkel boek terug te vinden… en we hebben toch heel wat boeken bij ons…Op deze plaats kun je ook een rondwandeling maken en die is de moeite waard om te doen hoewel we verder geen orchideeën meer gevonden hebben.

De dag daarna was het weer wandeldag. Deze keer deden we de rode wandeling en begonnen bij het kasteel. Dat is een stevige klim. De restauratie ervan is klaar. Boven aangekomen zei Gert ze zullen hier wel geen koffie hebben… Wat schetst onze verbazing.. in een hoekje bij een uitzichtpunt hangt een bordje café 1,50. Wij stoven er meteen op af.. Maar helaas, de eigenaar wees op de donkere lucht, wij verstonden iets als pluvius en hij sloot z’n nering. Jammer, zo joeg hij meteen zijn eerste gasten weg… En die hele pluvius werd niet meer dan een paar drupjes… Gert maakte er mooie foto’s van de gieren! De wandeling liep voor een groot deel door het bos, we zagen niet veel bijzonders maar liepen lekker!

Toen waren de steppes aan de beurt! We dronken koffie en lunchten op de CC99.1 bij de afslag naar Ste Marta de Magasca. Dat is een superplek. Je staat op een heuvel met rondom uitzicht op de steppes. En wat is er nu zo mooi aan de steppes? Want eigenlijk is het één grote lege vlakte met hier en daar een boerderij… Waarschijnlijk de weidsheid, echt heel mooi! Het is ook een superplek om kiekendieven te observeren. Ze hadden nu al nesten en ze maakten mooie manoeuvres in de lucht om te landen bij het nest. We reden nog een ronde verder in het gebied en zagen wel 15 scharrelaars. Er zijn daar nestkasten opgehangen en die werden goed bewoond. Terug op onze superplek hoorden we nog de kleine trap en zagen de grote! Ik wilde daar wel een nachtje blijven staan, maar kon Gert toch niet overhalen…

Zo werd het dan weer 10 mei. We bleven die dag op de camping. De laatste dagen was de temperatuur flink opgelopen en de schaduw van de steeneik was meer dan welkom. We gebruikten deze dag voor de was en om onze verdere route te plannen. Eerst was het plan om door te rijden naar Sevilla, daar komt over ruim een week een vriendin voor een aantal dagen… Maar de temperatuur en de weersverwachting voor de komende week… 38 graden doet ons besluiten om door te trekken naar midden PORTUGAL naar de Sierra de Estrela. Daar liggen de temperaturen midden twintig. We zijn daar al vaker geweest, het is een schitterend wandelgebied! Toch ook jammer want het is eigenlijk een speciale vriendin…

We zijn weer meerdere avonden de gast geweest bij onze vriend de lange slanke ober, Viti! Ook nu zorgde hij weer goed voor ons, Gert kreeg menig schouderklopje van hem….. We aten er een keertje met Kees en Lidy, maar deden ook een paar keer het dagmenu, je eet dan voor 9 euro, drie gangen plus brood plus wijn… Hoe kunnen ze het er voor doen? Er is dan ook nog keuze tussen drie voor-, hoofd- en nagerechten…En dat dan op het terras in het avondzonnetje… Helaas misten we het ooievaar paar op het nest bij de ingang. Vorig jaar al is er maar een van de twee terug gekomen uit Afrika. Hij of zij zit wel op het vervallen nest en roept regelmatig om een nieuw maatje, maar het wil maar niet lukken….

Rita, we kennen die parkeerplaats wel, we hebben gekeken maar zagen er op het eind van de dag of ’s morgens vroeg geen enkele camper staan en gezien onze vriend Viti en de dagmenu’s kiezen we hier altijd voor de gezelligheid van de camping!

Liefs en groetjes weer, Gert en Els.

karin van bavel

Wet een leuke verhalen weer, en wat heerlijk dat weertje daar bij jullie.

Aad en Anke

Hoi Gert en Els
Wat een prachtige verhalen,we krijgen weer reuze zin in Spanje joh!
Wat de bijenorchis betreft:er komt een hybride voor bijen- en gehoornde orchis (tot nu toe alleen in Kroatië gevonden,maar dat kan elders ook uiteraard ).Ik kan me herinneren,dat een paar jaar geleden langs " het pad " in Monfrague ook een niet te determineren orchis stond (leek op een soldaatje-hybride dacht ik).Maar ik kan me vergissen uiteraard. Gegroet, A@A.

Rita uit Belgie

Oh ik genoot weer van jullie verslag! Die wandeling naar de "orchideeënweg" heb ik onmiddellijk genoteerd voor.... maar dus iets vroeger te gaan vermoed ik? en die heuvel aan Santa Martha staat daar dat huisje of is dat een ander plaatje??
En ja, er staan daar nooit campers op de parkeerplaats in Villareal, wij staan er altijd alleen of soms met onze vrienden camperaars (1 koppel)

Ik hoor dat het weer super genieten is daar, houden zo!!!

Ben nog steeds bezig met Costa Rica fotoboek.

groetjes

Christine en Hans

Els, ik heb in je vorige verslag erg moeten lachen om je observaties van eet en andere patronen van de verschillende nationaliteiten. Ik kan mij herinneren dat ik ook regelmatig tegen Christine zeg dat het zes uur, zonder op een klok te kijken. Want dan gingen de Nederlanders aan hun (meegebrachte?) aardappeltjes en zo. Verder genoten van jullie inspirerende en indrukwekkende foto's. Dat deel van Spanje staat ook op ons lijstje, maat het lijkt wel of die lijst alleen maar langer wordt. Wij vertrekken 31 mei/1 juni voor ca. vier weken richting de Dolomieten. Lieve groet van ons beiden!

Christine en Hans

Ik was begonnen met wat opmerkingen te zetten bij foto's, van schitterend en zo, maar ik ben er maar mee opgehouden want ze zijn (bijna hahaha) allemaal fantastisch!!

pierre en mieke

Genieten met eengrote G. Wij zijn nog steeds in Eestland. Na de wolven hebben we nu ook een beer gezien die tegen de bosrand stond . Wederom geen foto . Te donker. Zitten nu in Alam Pedja. Op ons werelplekje 70 verschillende vogelsoorten! Dus we blijven nog even. 'Avonds vuurtje buiten, wijntje erbij. Niks mis mee. Groetjes weer.

Marian

En die vriendin, ......is ze teleurgesteld???

Veel plezier he!!
Wij gaan toevallig morgen naar Sevilla.......xx

Els

Hoi, ze zei..... dat ze niet teleurgesteld was... maar ik denk misschien toch wel een beetje.... Als jij morgen in Sevilla bent... wil je haar dan veel plezier wensen??? ELS

Angela en Twan

Hoi globetrotters,

Genieten, genieten en nog eens genieten!!!!
Heerlijk leesvoer. Zorg dat je er nog lang van kunt genieten.

Wij waren vorige week eveneens vertrokken, maar door omstandigheden in de familie moesten we deze week al weer afbreken. Hopelijk kunnen we over een paar dagen alweer starten, let's keep our fingers crossed.

Groetjes uit het hoge noorden.