bouwmeesteroppad.reismee.nl

voorjaar 2015 2e verslag...

Verslag Camperreis voorjaar 2015 2

Hallo Luitjes, we hebben genoten in de Brenne. Lekker gefietst, langs alle bekende plekjes gegaan en natuurlijk de vogelkijkhutten aangedaan. Doordat we nu weer andere mensen spraken kregen we weer nieuwe stekjes ingefluisterd. We hoorden nu dat er ook een orchideeënveld van de gemeente is net buiten Rosnay.

De eerste dag, maandag fietsten we 40 km. De dag daarna 42… en de dag daarna, het was toen inmiddels woensdag.. 60 km. En voor het echt uit de hand ging lopen.. Donderdag werd er regen voorspeld in de Brenne. Dus we hadden weer reisplannen gemaakt. Alle mogelijkheden in Spanje werden overwogen. De Cantabrische kust… De Pyreneen.. Maar alleen in de richting van de Extremadura bleek de weersvooruitzichten goed dus… Donderdagmorgen werden de fietsen weer in de camper gezet, we namen afscheid van Willem en Marian met wie we gezellige uurtjes hadden doorgebracht. We hadden mooi weer in de Brenne, in het zonnetje lekker warm maar ’s morgens en ’s avonds was een dikke trui geen overbodige luxe. Gert zat met zijn vogellijstje in de Brenne al snel boven de 100 soorten.

Het werd een lange dag rijden op die 30e april. Pas op het einde van de middag begon het echt te regenen. We reden via Le Blanc, Brantome, Perigeux, Mont de Marsan naar St. Paul les Dax, daar vonden een camperplaats. Hat was een lange zit, we hadden wel een mooie route langs net ingezaaide akkers en velden met koolzaad. Veel mooie dorpjes passeerden we.

Gert was het rijden nog niet beu en het regende bij het wakker worden op vrijdag 1 mei zodoende vertrokken we weer na het ontbijt. Een klein uurtje rijden vanaf St. Paul Les Dax passeerden we de Spaanse grens. Toen kwamen we in een heel mooi stukje van Spanje. De snelweg loopt eerst een stuk gelijk aan de kustlijn en het is daar een prachtig landschap met hoge groene bergen, witte huisjes tegen de hellingen en af en toe een doorkijkje op de zee. Wij volgden de richting Burgos dus de weg draaide af naar het zuiden. Dan volgt een heel saai stuk. Wat vlakker met wel af en toe een mooi dorpje met rode pannendaken. De eerste ooievaarsnesten doken op. Ze bleken al grote jongen te hebben. Na Burgos volgde Salamanca. We twijfelden onderweg nog of we de camperplaats in Palencia zouden nemen maar het bleef miezeren dus we besloten maar door te rijden. NaSalamanca werd het landschap mooi. Dehesa’s met kurkeiken in een glooiend landschap, dat ziet er mooi uit!

Zo werd het weer een lange rit, want pas rond half zeven stopten we bij de poort van camping Montfragüe., in Malpatida de Placensia. En wat we nooit hadden gedacht.. er hing een bordje aan het hek.. COMPLETO. Hoe is dat mogelijk, wij kenden de camping eigenlijk alleen maar voor hooguit een kwart bezet. Maar het was die dag 1 mei en daar hadden we mooi geen rekening mee gehouden. Het was een lang weekend voor de Spanjaarden! We keken eens in de campingboeken maar zagen niet echt iets in de buurt en na zo’n lange dag rijden hadden we ook niet echt zin in nog een aantal kilometers.. En als het hier al vol was dan zou dat op andere campings wel net zo zijn, want de campings liggen hier niet echt dik gezaaid…

Gert ging eens horen op de receptie. Gelukkig herkenden ze hem van alle vorige keren en de Belgische mevrouw van de receptie ging met hem de camping op om toch nog een hoekje te zoeken. Zo kregen we een tijdelijk plaatsje naast het tennisveld. Al meteen de volgende morgen was er een mooi plaatsje voor ons vrij, dus konden we doorschuiven. Het is wel even wennen hoor zo’n volle camping.

Toch ook weer erg leuk om aan te zien hoe een en ander marcheert… De Hollanders zijn de eersten ’s morgens. Na de wasbeurt halen ze hun stokje en gaan uitgebreid ontbijten.. Daarna komen de Belgen en dan de Fransen. Die zijn wat sneller klaar met hun ontbijt. Als die allemaal druk doende zijn komen de Spanjaarden tevoorschijn. Die komen echt traag op gang ook hun kinderen zijn ’s morgens nog heel rustig. De Hollanders zijn al vertrokken voor een wandeling of een rit naar het NP.

Aan het eind van de middag is het douchetijd voor de Spanjaarden. Ze schuiven daarna bij elkaar aan aan de lange tafels voor een drankje en een hapje. De Belgen zijn dan ook aan hun pintje toe. De Hollanders hebben dan hun warme maaltijd op en gaan met z’n allen aan de afwas…En als de Hollanders hun tanden gaan poetsen voor het laatste rondje wordt bij de Spanjaarden de warme hap geserveerd uit de kleine keukententjes. De kinderen spelen dan nog volop. De animatie van de camping was gisteren rond 22.00 uur nog vol in het spelprogramma met zo’n 25 kinderen in allerlei leeftijden…

Het weer is hier heerlijk, we konden vanmorgen meteen de zomerkleren uit de kast halen. We hadden vandaag een rustdag en bleven op de camping maar konden ook de hele dag lekker buiten zijn. Ook hier troffen we weer bekenden Kees en Lidy Heij. We doen morgen nog een dagje op en rond de camping, want volgens Kees was het vandaag vreselijk druk in het park. Pierre en Mieke, we hebben de groeten gedaan aan Willem en Marian, de groetjes terug! Wat een mooie waarneming onverwacht 2 wolven!!! Nog kans gezien om foto’s te maken? Het loopt hier tegen elven en dan gaan ze hier de vuilnisbakken legen. Een bekend gegeven voor alle mensen die hier ooit gekampeerd hebben! Wij hebben hier nog veel te doen, we zijn hier nooit eerder in deze tijd van het jaar geweest en staan te kijken hoe bloemrijk het is. Dus we hebben ook hoop op orchideeën! We willen natuurlijk nog de routes door het park doen en dan de wandelingen nog… Kortom, genieten!

Liefs en groetjes, Gert en Els.

PS, ik heb er vast de eerste foto’s van Monfragüe NP bijgedaan dan hebben jullie een beetje een idee waarvan we genieten komende week….

henk

Hoi gert en Els,
Even een berichtje uit Zuid-Afrika!. Veel plezier op jullie reis. In Spanje. We nemen nog contact op als jullie terug zijn
Gr Sandra en henk

Nel Vrijheid

Genoten van je verslag , Els , en ik heb erg moeten lachen om de kathedraal zonder treintje. Maar zeg nou zelf , deze foto is veel mooier ! De bloemenfoto's zijn werkelijk prachtig ! De ervaring met de Spaanse kindjes, die zo laat naar bed gaan , kan ik delen ! Mijn dochter in Barcelona eet om ong 8 uur , de kinderen gaan dan ook laat naar bed , maar moeten wel om 9 uur op school zijn ! Leuk die verschillende gewoonten op de camping !Geniet maar fijn , tot horens !

Jan-Willem

Wij zijn er na 23 jaar nog steeds niet gewend dat ze hier andere leefgewoontes hebben als wij. En de buren niet aan ons. Heerlijk hé zo lekker mensen kijken, daarom zit ik graag op terrasjes ????

Ada

Weer twee prachtige verhalen. Geweldig he, alles in bloei. Ik geniet van jullie beschrijvingen en beschouwingen.

rita uit Belgie

Nu pas alles gelezen na een fijne tijd in Hongarije! Wij houden ook zo van La Brenne en Monfrague is een favoriete plaats. Wij hebben al dikwijls vrij gestaan bij het dorpje Villareal de San Carlos, dichtbij de verschillende wandelingen en vinden het daar heerlijk op de enorm grote parkeerplaats net buiten het dorpje. Geniet nog ten volle ! Thuis wacht alleen maar werk!

mieke en pierre

Nee.Jammergenoeg geen foto. We stonden stil met de bus om naar een auerhoen te kijken. Eer kwam een auto aan en het beest vloog weg. Na een paar minuten stak er een wolf over en na 1 minuut nog een! Dat is echt kippevel. Het is zo'n speciaal gevoel dat je vergeet dat je fototoestel op je schoot ligt. Pierre sprong de auto uit en maakte een vreugdedans. Johan en Loes vonden het ook fantastisch dat we dit samen konden beleven. We zijn nu in Tudu op 'jacht'naar beren. Groetjes.