bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camper Herfst 2014 (4)

Hallo allemaal,

Donderdag 20 november, op ons gemakkie hebben we ingepakt. Dat inpakken daar moet je je niet al te veel bij voorstellen. In de koelkast moet even alles zo gezet worden dat het niet gaat schuiven of omvallen. De dakluiken moeten dicht, de laden in het keukenblok moeten vergrendeld en de voorstoelen moeten omgedraaid. We namen afscheid van de campingmoeder en de campingbaas en daar gingen we… eerst boodschappen doen op het Centre Commercial in Arles. Het was een bewolkte dag, dus dat winkelen ging ook al op het gemakkie. Eerst de Géant Casino die echt géant is en waar ze zelfs dropjes en griotten verkopen…Daarna naar de Decathlon waar ik een shirtje met lange mouwen aanschafte, omdat het ’s morgens toch best fris is om te lopen. De volgende gang was naar de Mac Donalds om even alle apps van een week binnen te halen op de telefoon. Het is een wat deprimerende omgeving zo’n Mac, maar de WIFI werkt altijd goed. Op de camping hebben we vaak ook wel WIFI, maar daar kunnen we maar één apparaat, dus de laptop, op aansluiten. Daarna stopten we nog even bij de Boulanger. Dit is ook een keten verspreid over Frankrijk. Hier verkopen ze heerlijk gebak, maar ook belegde broodjes en soms ook lekkere salades. Tijdens het genieten van dit broodje besloten we om toch maar niet naar Ste Maries de la Mer te gaan gezien het zwaar bewolkte weer en de weersvooruitzichten.

We besloten om camping St. Gabriel in Tarascon op te zoeken. We zijn daar al eens eerder geweest en hebben daar toen lekker gefietst. Het was maar een half uurtje rijden vanuit Arles. We kwamen voor een gesloten poort. Helaas, gesloten, hij zou tot 23 november open zijn maar nu waren ze al dicht. Nu hadden we nog als alternatief Avignon. Daar was ook nog een camping-cheque-camping die tot 23 november open zou zijn…Ook daar kwamen voor een gesloten poort. Enig zoeken in het ACSI boek leerde ons dat er om de hoek nog een camping lag. Deze was het hele jaar open en inderdaad, het hek stond er uitnodigend open. Dus toch nog een plekkie gevonden op Camping Bagatelle op het Ile de Barthelasse.. Het valt niet mee om in deze tijd wat aan campings te vinden. Dit zal op de terugweg ook nog wel een probleem kunnen worden…

We staan nu langs de rivier en vanuit de camping zien we de beroemde, veel bezongen (halve) brug van Avignon, de Pont St. Bénézet. Ooit zagen we hier op de 14e juli het mooiste vuurwerk ooit! Verder zien we aan de overkant van de rivier de stadsmuur en het Palais des Papes. Avignon is een Pausenstad. Er hebben hier van 1305 tot 1378 zeven pausen hun residentie gehad. Als we de andere kant op kijken zien we de Mont Ventoux liggen. Tijdens onze fietstochten rondom Arles was hij ook steeds ergens aan de horizon aanwezig met zijn kale kruin.

Na een nachtje slapen gingen we de stad verkennen. Het weer was bewolkt dus niet echt super voor de foto’s. Avignon is een mooie oude stad. Een stadsmuur van 5 km lengte ligt nog intact rondom de oude stad. In de stad veel nauwe straatjes en mooie gevels. 5

Verschillende kerken en natuurlijk het Palais des Papes. Langs de stad stroomt de rivier de Rhône. Met daarin natuurlijk de Pont D ‘Avignon. De rivier is nu erg breed en het water staat hoog.

Nu is ons ook duidelijk waarom de andere camping eerder dicht is. Deze is namelijk kortgeleden overstroomd en ligt vol slik. Onze camping is gespaard gebleven, maar je krijgt bij aankomst een plattegrond waar tevens op staat dat de grilligheid van het weer hun tot dusver geen problemen heeft bezorgd. Maar dat ze desalniettemin maatregelen hebben getroffen en dat wij bij het alarmsignaal ons naar het verzamelpunt moeten spoeden…

Zaterdag na het ontbijt hadden we nog wat boodschapjes te doen in de stad. We bezochten een markt net buiten de stadsmuren en een bloemenmarkt binnen de muren. En als laatste les Halles, een grote overdekte markt.

Het was gezellig druk in de stad. Ook opvallend veel zwervers en bedelaars in deze stad. We lunchten in een restaurant op het plein. De buren links van ons hadden een Steak Hachée besteld. Dat is eigenlijk een soort tartaar, maar dan een flinke portie… het werd geserveerd met een rauw ei erop… Daar gingen gehakte uitjes op, een paar lepels mosterd, ketchup, tabasco, gehakte augurkjes en een paar flinke scheuten olie. Dit alles werd op een Hollandse manier door elkaar geprakt. Je moet er misschien van houden.. ik zat een beetje te huiveren. Rechts van ons hadden ze een Casserole besteld. Dit werd geserveerd in een ovenschaal. Deze was gevuld met saus/ bouillon en daar dreven stukken buikspek in, plakjes rookworst, een kippenpoot met vellen en een stuk varkensvlees met een flinke rand vet… Is dit nu die verfijnde Franse keuken?? Maar zowel links als rechts werd met veel smaak gegeten en de borden zorgvuldig leeg geveegd met het altijd bijgeleverde stokbrood.

De stad is al helemaal in de Kerstsfeer. Ook in de winkels zie je de kerstspulletjes al volop liggen. Het is dit weekend hier Gastronomisch weekend.

Op de markt staan veel stalletjes, het lijkt een beetje op een kerstmarkt. Je ziet er voornamelijk gerechten van eend, foie gras, producten met en van kastanjes en natuurlijk veel wijn en champagne. En.. truffels!

Zondag was een stralende dag met maar liefst 20 graden. Alle terrassen waren vol en ook wij waren daar aangeschoven voor een bakske en later een wijntje. Zo hebben we daar genoten van onze laatste dag in Avignon. Maandag begonnen we aan onze rit naar huis. We volgden vanaf Carpentras de Bis naar Lyon. Het eerste deel van de rit voerde door mooie landschappen. We reden door het departement Vaucluse. We reden door enkel wijngaarden, zowel links als rechts, kilometers ver. Daarna reden we door de Drôme en dat is ook een prachtige streek met zijn speciale bergen met een kale bovenrand. En natuurlijk de velden met lavendel. We passeerden Crest, waar je overal verse knoflook kunt kopen. Vandaar belandden we in de Ain en reden langs de oostkant langs Lyon. We eindigden die dag in Bourg en Bresse op een camperplaats. We hadden een mooie maar erg inspannende rit gehad. De weg liep door de heuvels en was enorm bochtig. En was hij dan een beetje recht dan kwam er wel weer een rotonde ongeveer iedere tien kilometer…. En dinsdag vertrokken we in een dikke mist de Jura in. Die mist benam ons zeker de eerste anderhalf uur alle mooie uitzichten. Wel zagen we bij het verlaten van Bourg en Bresse op heel wat lantaarnpalen ooievaars zitten…

Daarna klaarde het op en kwam het zonnetje erdoor. Het is mooi om Frankrijk nu eens van zuid naar noord in het herfstkleed te zien. We passeerden Lons Le Saunier en Besancon. Vervolgens kwamen we in de Haute Saône, Vesoul, daarna de Vogezen. We keken vanaf de snelweg naar beneden en zagen daar Nancy liggen. We stopten op de camperplaats van Pont a Mousson in het departement La Meurthe et Moselle. Dit is een mooie camperplaats aan de oever van de Moselle. Deze dag hadden we prima weg, wat minder bochten… We merken dat we noordelijker komen. Er zijn minder herfstkleuren, de dag is duidelijk korter en het voelt een stuk frisser…We zochten ’s avonds een restaurantje om onze laatste avond in Frankrijk een beetje te vieren maar er was niet veel gezelligs te vinden… Dus kochten we bij de Carrefour een lekkere biefstuk voor gert en bij de Boulangerie twee chocoladetaartjes die we als toetje bij de koffie namen, werd het toch nog een beetje feestelijk. Verder sloten we met een paar potjes duizenden de kaartcompetitie van deze reis af. We hadden deze reis geen televisie omdat het abonnement ineens een stuk duurder is en voor een jaar genomen moet worden…. We hebben dan ook heel wat boeken gelezen en ’s avonds gekaart….

Nog zo’n 450 kilometer te gaan en dan kunnen we de kleinzoon weer even in het echie zien in plaats van op skype! Alhoewel dat ook een prima ervaring is geweest.

Met 2754 km meer op de kilometerteller hebben we de camper weer op de oprit gezet! Iedereen weer bedankt voor de reacties, het commentaar of het gewoon meereizen met onze laatste trip van dit jaar. Wij hebben het gevoel de winter een beetje bekort te hebben, maar begrijpen dat het bij jullie ook goed weer is gebleven!

Groetjes aan ieder en.. tot gauw! Gert en Els.

Ine

WELKOM THUIS!!!
We hebben weer mee mogen genieten, maar toch fijn dat jullie gezond en wel weer in de Kerkstraat zitten om de hoek bij de kleinzoon!!!!
Tot snel!!

angela

Welkom thuis! We hebben weer genoten van jullie verhaal. En inderdaad skyp is leuk, maar knuffelen in het echie is veel leuker.En laat de winter nu maar komen........
Liefs en groetjes uit een toch wel waterkoud noorden

Nel Vrijheid

WELKOM THUIS !!!!!!!

Karin van Bavel

Welkom thuis, het was een mooie reis!

Christine en Hans

Inderdaad, welkom thuis en jullie hebben ons met jullie inspirerende verhalen en mooie foto's weer op een paar ideetjes gebracht. Welke ........., dat laten we nog even in het midden! Hartelijke groet, C & H.