bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camper Herfst 2014 (3)

Hallo allemaal,

Donderdag 13 november was weer een dag om te verplaatsen… Het was prachtig weer. Weer-on-line gaf er het cijfer 9 aan! We hadden een mooie rit. Van Beziers, waar we op het industrieterrein nog even een speciale boodschap hadden via Montpellier naar Arles. We zagen een mooi stuk van de Camargue, Le Petit Camargue met z’n witte paardjes en z’n zwarte stiertjes. Tegenwoordig staan ze gewoon in een wei. We reden langs grote meren waar we veel flamingo’s zagen, met hun mooie roze kleur staken ze af tegen het zwarte water en de blauwe lucht. De rijst stond in bruine stoppels op de natte velden. We reden door naar St. Martin de Grau. We hoefden niet helemaal tot dat stadje, want de camping ligt wat meer richting St. Rafaël, camping de la Chapelette. Hier hadden ze nog voldoende plaats! Meteen de volgende dag fietsten we naar Arles. Zo’n 12 km vanaf de camping. Arles is de stad van Vincent van Gogh. Hij schilderde hier het nachtcafé en het bruggetje. Het café hebben we in het echie gezien, het bruggetje ligt niet zo handig om met de fiets te komen, maar wie weet… Gert kocht er gedetailleerde kaarten van het gebied waar we nu zijn, dus vanaf morgen kunnen we weer de paden op en de lanen in. Ik hoop dat alle muggen in de Camargue inmiddels in winterslaap zijn!

En toen vielen we even stil… Gert had een infectie aan zijn grote teen! Hij kon zelfs niet meer in z’n schoen. Dus voetenbadjes met wasmiddel en toen dat niet hielp is hij begonnen met een kuur antibiotica. Nu zijn we een aantal dagen verder en denken we morgen weer op pad te kunnen. Gelukkig hadden we wel mooi weer in de dagen dat we niet mobiel waren. Zo hebben we lekker in het zonnetje voor de camper gezeten. De spelregels van het kaartspel duizenden werden opgezocht op internet. Ik fietste naar de bakker in het dichtstbijzijnde dorp voor het dagelijkse broodje. Op dinsdag was het daar markt in St Rafaël. Dat ligt zo’n 5 km van de camping. Daar stond de stand met de kant en klare Paëlla en Calamaris. Deze keer nam ik de Calamarisschotel mee en die was heerlijk… Kortom, het leek net vakantie…

En zo werd het woensdag en hebben we het stalen ros weer bestegen… Op de kaarten die Gert in Arles gekocht had vorige week konden we niet zo bijster veel fietspaden ontdekken. Maar dat viel alles mee. We fietsten 43 km. Voor een deel op een aangelegd fietspad langs het Canal d’Arles. We zagen onderweg in de bermen nog veel bloeiende planten, cichorei, gele morgenster, een gele distel, margrieten, duifkruid en mosterd. En veel vlinders… Het maïs is overal geoogst, de akkers liggen er omgeploegd bij. De wijngaarden zijn in rust. De bladeren hangen er wat verdroogd bij. Ze zijn niet verlaten, want je ziet de boeren druk bezig met snoeien..Het wintertarwe staat al een centimeter of 10 boven de grond. En wat hebben we tijdens deze reis veel platanen gezien. Het grote blad wat nog aan de bomen hangt is roodbruin verkleurd! En zo fietsten we richting Arles en passeerden we het beroemde bruggetje van Vincent van Gogh. Het ligt nu niet meer in die idyllische omgeving die het schilderij van hem doet vermoeden. Ze zijn in Arles toch wel een beetje trots op hem, want alle kaartenstandaards hebben kaarteen met bijna zijn complete collectie. In Arles zaten we in ons T- shirt in het zonnetje aan een lekker bakske. En we dachten tegelijk: Wat hebben we het toch goed! We vonden ook nog een mooie fietsroute van Arles naar “huis”. Onderweg zagen we weilanden vol met schapen en, vreemd voor deze tijd dachten wij… lammetjes, heel veel lammetjes. Maar ik geloof niet dat het de bedoeling is dat deze dartele beestjes grote schapen worden. Want even verder zagen we het bord: lammetjes te koop….

We hadden het hier weer goed. Ruime plaats, lekker in het zonnetje. Een badkamer chauffée voor onszelf… Camping De la Chapelettes in St Martin de Crau was het. Een camping aangesloten bij de ASCI. Morgen gaan we weer verder, het plan is naar Saintes- Maries-de-la Mer, het zuidelijkste puntje van de Camargue. Of dat allemaal lukt dat vertel ik de volgende keer weer.

Liefs en groetjes, Gert en Els.