bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camper Herfst 2014 (2)

BÉZIERS.

6 november, heerlijk weer, stralend zonnetje. Beetje fris, 16 graden. We fietsten naar Béziers. Zo’n zeven km vanaf de camping. Een mooie weg door de wijngaarden. Ik denk dat het witte druiven waren, want het blad was geel verkleurd. Dus we fietsten lekker op een niet drukke weg langs de wijngaarden..

De bergen van het Centaal Massief waren op de achtergrond nog te zien en verder de wijngaarden en het Canal du Midi dichtbij. Helaas eindigde ons mooie weggetje tegen een drukke snelweg aan. Aan de overkant zagen we tussen de snel voorbijrijdende auto’s door hoe ons fijne weggetje daar verder liep… Gert pakte z’n fiets bij stuur en bagagedrager en stak zo de weg over… Ik zag dat niet zitten… Na enige zelfoverwinning fietste ik een eindje langs de snelweg tot er geen obstakels meer waren in het midden en langs de randen… Toen durfde ik… snel! Verder fietsten we toen zo Béziers in. Nou ja, niet helemaal, want dat ligt boven op een berg. We stalden de fietsten ergens beneden. Te voet was het gemakkelijker om al die steile straatjes te behappen. Het is een prachtige stad, boven op een berg dus. Je ziet het al van een flinke afstand. De grote kathedraal steekt overal bovenuit.

We bekeken heel veel oude gebouwen met prachtige gevels. Mooie rustieke pleintjes met platanen. Soms met terrasjes en soms met jeu de boules spelende mannen. En winkels, veel winkels, we winkelden nog even in La Fayette. En restaurantjes, veel restaurantjes… En tegen vijf uur fietsten we weer terug. We zochten nog even naar een alternatief voor de snelweg maar helaas, we moesten er weer dwars over… Dit verslag bewijst dat het allemaal goed afgelopen is…

7 november, we hadden voor de eerste keer nachtvorst! Het gras was aangerijpt, dus dat werd een rondje met handschoenen aan! Ik liep tussen de wijngaarden en langs stukken vers omgeploegd land. Zomaar op een binnenweggetje, maar het viel me op dat ik een sterke druivenlucht rook. Zo geurde ook het omgeploegde land sterk naar aarde. Zou dit komen door die lage temperatuur dat alles zo lekker meurde?

Verder kwam het zonnetje al snel op en die heeft nog steeds veel kracht. We fietsten weer naar Béziers, maar nu via een andere route. Een mooie tocht tussen de velden door. We bekeken de sluizen van het Canal du Midi, de Ecluses de Fonsérannes.

Tegen de stad aan liggen er negen achter elkaar om het verschil in hoogte( 21m) tussen de stad en het omliggende land te kunnen overbruggen voor de boten.( aangelegd in 1681) Het ziet er bijzonder uit, ze noemen het een watertrap, maar zeker zo bijzonder is een aquaduct dat over de rivier de L’Orb is aangelegd. Ook hier gaat de scheepvaart door het Canal Du Midi, over de rivier heen… Dit aquaduct is al in 1857 gebouwd.

Het Canal du Midi is een 250 km lang kanaal door Frankrijk tussen Toulouse en de Middellandse Zee. Het loopt door de regio's Languedoc-Roussillon en Midi-Pyrénées. Het kanaal begint in de gekanaliseerde Garonne (Canal de Garonne) bij Toulouse en mondt uit in de Middellandse Zee bij de vissersplaats Sète. ‘s middags zaten we lekker bij de camper in het zonnetje. Beiden met een goed boek….

8 november, weer lekker fietsweer! Dit keer konden we in het bloesje vertrekken…En nu hadden we de beste route naar Beziers, gewoon langs het Canal du Midi. Geen moeilijke rotondes of illegale oversteken over de snelweg, deze keer… We fietsten zelfs op het aquaduct… We wandelden door de Jardins des Poètes. En die wandeling voerde langs een mooie boulevard de stad in waar we toevallig… hetzelfde restaurant passeerden waar we twee dagen daarvoor zo lekker hadden gegeten… We wandelden en fietsten in de zon, pikten een Frans terras voor een bakkie en zaten op een bankje bij de negen sluizen.

Daar was het druk, het was namelijk zaterdag!

Zondagmorgen was ik buiten voor de camper en ineens kwamen er van alle kanten vogels aan vliegen.. De lucht zag er zwart van… Gert: kom eens kijken… Die wist het meteen; spreeuwen op trek. Bijzonder, een week geleden liep ik langs het Lac du Der met heel veel kraanvogels boven m’n hoofd en nu, een week later, spreeuwen, alleen maar spreeuwen…

Die dag hadden we nog een donker en grauw dagje, zodat we maar een beetje in en rond de camper bleven.. en een dag later was er weer een stralend zonnetje en konden we weer op pad! We fietsten naar de Middellandse zee. Het is hier toch wat meer geaccidenteerd dan we dachten, dus er moest regelmatig flink kracht gezet worden op de pedalen. We waren bij VALRAS PLAGE aan zee. We zagen hier alleen veel nieuwbouw en heel veel voorzieningen voor toeristen. We waren het samen wel eens, in het seizoen zul je ons hier zeker niet zien… Bij de jachthaven vonden we een restaurant dat goed bezet was. Daar hebben we wat brandstof ingenomen om de klim naar boven weer te kunnen volbrengen! Gert zorgt wel dat hij in training blijft met de vogels, kleine zwartkop, europese kanarie, zwarte specht, cettis zanger. We zien ook nog veel vlinders vliegen!

Verder hadden we nog een dagje flink storm en bleef de fiets thuis en wandelden we naar de Malpas. Dit is een tunnel waar het kanaal (Canal du Midi) door een bergrug stroomt. En niet ver daarvandaan is een berg waar je overblijfselen kunt bekijken van de Galliers die daar hun nederzettingen hadden. Oppidum de Ensérune. Zij leefden daar van de zesde eeuw voor Chr. Tot de eerste eeuw na Chr. Verder zagen we nog het drooggelegde meer van Montady. In de 13e eeuw is dit drooggelegd. Een serie van 60 ontwateringsgreppels in stervorm leidt het water van de rand naar het midden, het beginpunt van een open greppel met een afvloeihelling…

De dag daarna was het weer heerlijk fietsweer! We vertrokken met 24 graden… De tocht ging weer naar Beziers en vandaar naar Villeneuve de Beziers waar we in een camperzaak een stekker kochten. Die waren we vergeten.. Het was een mooi doel voor een heerlijke fietstocht.

Morgen gaan we deze camping, les Peupliers (ACSI camping )die ons goed bevallen is, verlaten en schuiven we weer een stukje op.

Iedereen de hartelijke groeten, bedankt voor alle reacties, altijd weer leuk om te lezen Ja, Twan en Angela echt een goed stel hoor, maar dat hadden we allang gezien…! En Hans leuk gevonden die eendentape.. Doeiiii allemaal!

Nel Vrijheid

Weer genoten van je verslag ! Hier is het zeer rustig
weer met een zuidenwind en veel zon !
Dag lieve buren !

Ine

He Gert en Els,
Prachtig weer dit verhaal!
We genieten er van!
Pas goed op jezelf en geniet er van!
Liefs xx

Marian

Mmmmm,....heerlijk zo lekker relaxed...
Leuk!xx

José

Ha Gert en Els, groet van down under! Ik begin de verslaving aan reizen met camper te snappen hoor. En war heerlijk dat je zoveel fietst daar. Het is ideaal als vogelaar ook: alles bij de hand als je ineens iets moois ziet. Heerlijk gebied lijkt me dat daar rond Beziers. Wij gaan vandaag zeeschildpadden spotten. Howdie!