bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camperreis najaar 2012 Frankrijk, Spanje, Portugal deel 3

DEEL 3 NAJAARSREIS 2012

Terugreis SPANJE

We vertrokken woensdag 17oktober in de regen bij Rieke en Gerard op Quinta das Cegonhas. De buurtjes Merel en Gijs nodigden ons nog uit voor een bakkie koffie voor het vertrek. Dat was gezellig en met een uitnodiging op zak om hun huis in Bretagne een keer te komen bezoeken vertrokken we dan toch. Het afscheid van Rieke en Gerard was ook hartelijk. Zij drukten ons nog op het hart toch vooral in het voorjaar terug te komen voor de mooie wandeling bij de Torre! Dat ligt bij het gletsjerdal waar ik in het vorige 25 oktober. Hallo luitjes, zoals de titel al zegt... op de terugreis!

We hielden het bordje Salamanca goed vast en verlieten zo PORTUGAL via wegen binnendoor. Als je de tolweg wilt rijden in Portugal moet je je laten registreren. Ze koppelen dan de gegevens van je creditkaart aan je kenteken en innen zo de gereden kilometers op de tolweg. Dit kan in ieder geval bij de grensovergangen, maar vast ook bij benzinestations geregeld worden. Op zich wel een handig systeem, alleen hadden wij dat deze keer niet gedaan en voor dat kleine stukje weg terug vonden we het niet de moeite. We reden door de regen, maar het landschap waar we door gingen was mooi! Veel gebieden met weer die ontzettend grote stenen. Sommige zeker wel groter dan onze hele tuin.. Ook reden we langs wijngaarden waarvan de druiven al waren geoogst en de bladeren alle prachtige kleuren van de herfst hadden. Jammer van die regen, want nu kan ik jullie niet laten zien hoe mooi het er was...

We gingen de grens over bij Vilar Formoso. En toen waren we weer in Spanje, we concludeerden dat we het dit jaar heel goed naar ons zin hadden gehad in Portugal en dat we weer onder de indruk waren van al het natuurschoon. Dus de kans is wel groot dat dit land binnenkort weer in ons programma voorkomt! Maar nu gingen we de grote stad doen. Na al die natuur was dat wel een hele overgang..

We streken neer op camping Regio in Santa Marta deTormes.(http://www.campingregio.com/) Dit is een grote camping naast een hotel. Hadden we op de Cegonhas voor de dames twee toiletten.. hier had ik keus uit twintig! Het zonnetje brak door de wolken toen we ons net hadden geïnstalleerd. Maar helaas was dat van erg korte duur. De regen viel al snel weer en dat duurde de rest van die dag en hield ook nog de hele dag daarna aan. Maar toen hadden we toch weer een zonnetje en zo namen we op 19 oktober vanaf de camping de bus naar het centrum. Salamanca is echt een mooie stad, en je kunt er best een hele dag rondkijken. Het was er wel een graad of tien kouder dan we gewend waren en kregen al visioenen van sjaals en handschoenen... We bekeken er prachtige gebouwen.

Toen het kwart over twee was en onze magen begonnen te knorren gingen we ons eens oriënteren op een goed adresje voor de lunch. We hadden keus volop maar de meeste restaurants waren gewoon leeg. En omdat dat misschien iets over de kwaliteit zegt sloegen we die dan maar over... tot we toch maar overstag gingen en in een grote eetzaal de keus hadden uit alle tafeltjes.... Later las ik in een boek over Spanje dat de lunchtijd daar om drie uur begint.. Wat een land hè, want het diner 's avonds is rond tien uur. Dat is waarschijnlijk wel te doen als je 's middags een paar uur siësta houdt, want na een maaltijd om tien uur 's avonds slapen wij de eerste uren echt niet...

Als laatste bezienswaardigheid van deze stad hadden we Casa de Lis op het lijstje staan. Dit bleek een prachtig gebouw in Art Deco stijl te zijn. Toen we eromheen liepen zagen we dat het een museum was http://www.museumcasalis.org/ Ze hadden er prachtige beeldjes uit de periode: art deco en art nouveau. Maar ook poppen, schilderijen, glaswerk en waaiers. Mijn belangstelling ging vooral uit naar de beeldjes en mijn handen begonnen te jeuken toen ik de prachtige figuren zagen ik kon de klei bijna voelen... nog even wachten! We wandelden terug naar de camping, 4 km. Zo passeerde we nog een fietsenwinkel en met het briefje met de bandmaten in de hand en alle onze kennis van de Spaanse taal paraat lukte het toch om met een juiste maat buiten- en binnenband de winkel weer te verlaten. Dat we ook een reflectierand op de band wilden, dat kregen we niet uitgelegd...

En op 20 oktober feliciteerden we ons Harm en reden naar Abejar. Dit ligt vlakbij Soria. Derit ernaar toe was prachtig. Heuvels met gele en rode aarde, bloeiende hei en weer mooi gekleurde wijngaarden. We hadden deze plek gekozen omdat je er mooi kon wandelen. Maar nu bleek Abejar in een groot dennenbosgebied te liggen. Het regende inmiddels weer en alle plekjes op de camping lagen onder de bomen. Nog voor de camper stilstond waren we doornat en lag het halve bos aan dennennaalden al bij ons binnen. Ik weet het www van deze camping niet, maar ik wil hem ook niet onthouden want toen we de volgende morgen een douche wilden nemen bleken ze ook nog alleen koud water te hebben... Dus hier hadden we het wel gezien, geen t.v door de bomen, geen internet, geen broodjes en alle matten z..knat! En koud!!!! Daarom had ik de zomerbroeken al snel weggestopt onderin de kast en de dikke sokken en truien vooraan gelegd...

Toen we vertrokken regende het nog steeds stevig. Tot onze verbazing was het heel druk in het bos, overal stonden auto's geparkeerd en liepen mensen in regenkleding en poncho's met mandjes rond. Het bleek oogsttijd te zijn voor de paddenstoelen! We gingen nu op pad naar de kust in de hoop daar weer te kunnen opdrogen! Ik wilde Spanje nog niet verlaten dus zochten we een camping aan de noordkust waar het tot onze verrassing prachtig mooi was. Bergen met mooie groene weilanden en kleine dorpjes tegen hellingen tot aan de zee. We streken neer in Zarautz. Dit ligt westelijk van Donestia San Sebastian. Gran Camping Zarautz http://www.grancampingzarautz.com/ bleek een prima keus. We werden op de kiezelstenen gezet, gelukkig geen nat zand of dennennaalden..met bijna zicht op zee. De camping ligt namelijk hoog op de berg. We hadden nog geen t.v maar wel weer internet! En de volgende dag ook weer zon! We wandelden bergaf naar Zarautz en ook nog een dorp verder, Getaria, Daar vonden we een restaurantje met zicht op de haven en daar zaten we lekker buiten in het zonnetje te genieten.

Na al die natuur in Portugal waar we zo van genoten zaten we nu weer hier bij zee en weer vonden we het heel speciaal, die eindeloze zee, de golven die altijd maar doorgaan... de bergen en rotsen tot aan het strand. De dorpjes met hun restaurantjes en terrassen. Onze conclusie was dat het eigenlijk overal mooi is als je het maar wilt zien en ervan kunt genieten...! Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat zo'n zonnetje daar wel ontzettend bij helpt. De temperatuur was ook ineens weer goed en de korte broek kon weer aan! Aan deze kust wordt heel veel gesurft. Niet met zeilen maar alleen met een plank wordt er gebalanceerd op de golven. Een blik in het mannenwashok leerde mij dat je daar prachtige gespierde lijven van krijgt....

En op 23 oktober was het niet meer te vermijden, we gingen weer terug naar Frankrijk. Maar niet zo heel ver want bij weeronline hadden we gezien dat het de komende dagen mooi weer zou zijn in St. Jean de Luz. Wel nog even tanken in Spanje want dat is in Frankrijk weer een stuk duurder!

Terugreis FRANKRIJK

De zomer leek even eindeloos te duren maar nu hebben wij inmiddels de dichte schoenen, lange broeken, truien en dikke sokken ook maar aangetrokken!

We reden op 23 oktober de tolweg op bij Zarauth en pas bij St. Jean de Luz (Frankrijk) gingen we daar weer af... Camping Internationaal Erromardie http://www.campingfrance.com/ We hebben hier al vaker gestaan, het is weer een ACSI camping. We zochten een plaatsje met zicht op zee. We zijn inmiddels 2 maanden onderweg en we hebben vrijwel overal internet gehad, altijd gratis en bijna overal ook in de camper. Nu troffen we de eerste camping waar we per dag moeten betalen voor het gebruik van WIFI. En wel 5 euro per dag... Dat gaan we dus niet doen! Het was zéér rustig op de camping. Alhoewel ze eind deze maand gaan sluiten werd het sanitair nog iedere dag zorgvuldig gepoetst! Ik weet wel, dat hoort ook zo, maar vaak is het toch anders...

De stoelen werden in het zonnetje gezet en na de lunch fietsten we naar het stadje. We volgden de bordjes die de beste route aangaven voor de fiets. Dat duurde niet lang of onze tong hing op de schoenen... de versnellingen kraakten en knarsten en onze kniegewrichten ook. Er zaten dus echt hele steile weggetjes in.. Maar eenmaal in de stad waren we dat al snel weer vergeten. We,eigenlijk ik, stond voor iedere etalage van een bakker of chocolatier stil en die hadden ze er vele... En schitterende gebakjes, prachtige kunstwerkjes, ze lagen me echt toe te lachen! Wat een verschil is dat toch met Spanje en Portugal, dan lijkt het hier toch echt een soort Luilekkerland! We herinnerden ons de haven in St. Jean de Luz nog met veel grote vissersboten waar enorme tonijnen werden afgetakeld. Nu was het er erg rustig, we waren waarschijnlijk op een verkeerd gedeelte van de dag. Op een gezellig Frans pleintje waar de platanen inmiddels wel waren geknot genoten we in het late middagzonnetje van een drankje op het terras. Er was een ploegje jongens aan het voetballen op het plein en af en toe zag je iemand een snoekduik doen om z'n consumptie te redden van een wat te hard geschoten bal.

We wandelden ook nog een dag langs de kust richting Biarritz, wat een leuke wandeling is over de heuvels langs de zee. De dag daarna wandelden we weer de andere kant op, nu weer naar St. Jean de Luz en constateerden dat je het beter kunt lopen dan fietsen.. (7km) We hadden daar mooi weer en op 24 oktober zagen we laat in de middag een groep van zo'n 15 kraanvogels overvliegen. Ze maken zo'n speciaal geluid je kunt ze niet missen!

Voor vrijdag 26 oktober was er regen voorspeld dus leek ons dat wel een mooie dag voor een verplaatsing. De eerste stop was nog in St Jean de Luz bij de Mac Donalds. Daar werd de mail gecheckt en het verhaal en de foto's op internet gezet. Dat alles onder het genot van een bakkie koffie. Om de hoek lag een grote Carrefour supermarkt dus dat werd de tweede stop. Oh, wat een genot om weer eens te winkelen in een winkel waar ze zoveel keus hebben... Zelfs verse paddenstoelen! En een geweldig assortiment vis. Met de kasten en de koelkast weer vol ( inclusief vacuüm verpakte choucroute voor Oma..) vertrokken we tegen kwart voor twee dan eindelijk naar onze volgende bestemming: de camperplaats in Arcachon. We reden het stuk om Biarritz heen op de tolweg. Op deze hele reis was dit pas de tweede keer dat we op de tolweg reden... Na Biarritz houdt het op tolweg te zijn, maar dat zal snel gaan veranderen want ze zijn druk aan werk met deze weg en de gebouwen voor de betaalhokjes zijn al bijna klaar. Het is een saaie weg naar Arcachon door de pijnboombossen! De camperplaats viel ons erg tegen, hij lag verscholen onder de bomen, de haven lag wel in de buurt maar niet zichtbaar door alle bedrijven eromheen. We keerden om en gingen naar Le Teich. Daar iseen vogelpark met een grote parkeerplaats. Daar mogen ook campers overnachten. Er is altijd plaats genoeg. 's Avonds was het natuurlijk smullen van al het lekkers dat we bij de Carrefour hadden meegenomen... Gert ging aan de biefstuk met champignons en ik maakte voor mezelf een omelet met vers eekhoorntjesbrood. Oei, dat was smullen!

Het stadje, Le Teich, is klein en ligt op loopafstand van het vogelpark. Zo stonden we klaar om zaterdag 27 oktober een rondje vogelpark te doen (9km) Maar eerst haalde ik brood in het stadje en zag dat het markt was... Bij de kraam met de huitres kon ik toch niet de verleiding weerstaan... Het weer was inmiddels flink veranderd, er waaide een koude harde wind. Dik aangekleed genoten we toch weer van dit mooie park. Diverse ijsvogeltjes werden gespot. 's Avonds zaten we met het kacheltje aan.

De volgende morgen mochten we uitslapen in verband met het ingaan van de wintertijd, maar de kraanvogels hadden nu net deze ochtend gekozen om vlak over ons campertje te vliegen.. De eerste groepen kwamen om half zes over, luid roepend. En dat ging zo door tot zeven uur, het was nog te donker en trouwens ook te koud om naar buiten te gaan, maar het moeten er duizenden zijn geweest... En toen het weer rustig werd kwamen de eerste auto's al weer de parkeerplaats opgereden en niet lang daarna hoorden we de schoten van de jagers! Ze knalden er stevig op los. En toen tegen 10 uur de eerste bezoekers zich meldden voor het vogelpark kwamen de jagers net weer terug met hun geschoten wild. Ja, dat is toch wel echt Frankrijk waar op je op één parkeerplaats de mensen met verrekijkers en telescopen ziet om naar de vogels te gaan kijken in een beschermd park. Maar ook de jagers, in de camouflagekleding met jachthond en een groot geweer op de schouder die net aan de buitenkant van dat park hun hobby uitoefenen... diezelfde vogels afschieten dus.

Toen het zonnetje onze voorruit weer had opgedroogd schoven we weer een beetje verder op naar het noorden. Richting Bordeaux gingen we. Ik had het fototoestel klaar voor al die mooi verkleurde wijngaarden. Maar helaas, in Portugal zag dat er véél mooier uit, hier was alles nog gewoon groen. We stopten in St. Thomas de Conac. We hadden een prachtige rit binnendoor. De camping L'Estuaire is een camping van de campingcheques en het hele jaar open. http://www.lestuaire.com/ hiermee zijn we weer terug in de Charente Maritime. We kunnen vanaf de camping langs de Gironde wandelen. Nu moet je je daar niet al te veel bij voorstellen... we zijn hier gekomen omdat het een bekend vogelgebied zou zijn, maar de hele oever staat vol met schuilhutten en op de plassen langs de oever drijven veel plastic lokeenden... Ook hier dus de jagers.... We hebben wel lekker gewandeld maar dus niet veel vogels gezien! Een koppel blauwe kiekendieven, verschillende torenvalkjes, putters die zich tegoed deden op de kaardenbollen, tapuiten en wat waterhoentjes die heel snel konden zwemmen werden aan Gert's vogellijstje toegevoegd.

Dinsdagmorgen 30 okt. werden we weer met een zonnetje wakker. Na het ontbijt vertrokken we naar La Rochelle. De camperplaats die we hadden uitgezocht lag mooi dicht bij het centrum, maar was helaas al helemaal vol. We weken uit naar nr. 2 op ons lijstje, een camperplaats bij de haven. Daar was nog plaats genoeg, we installeerden ons en wandelden naar het centrum, 3 km. La Rochelle is een mooi stadje met een enorm grote haven voor de pleziervaart, echt ongelooflijk de hoeveelheid zeilboten die daar ligt... Maar als je dan in het centrum komt, voorbij de twee oude torens die de ingang van de stad "beschermen", ligt er nog een haven met nog eens heel wat zeilboten. De stad is nog grotendeels ommuurd en heeft mooie huizen langs de kade. De huizen zijn allemaal wit, van kalksteen. De huizen in het centrum hebben veelal arcades waar je weer winkels onder treft. Het is echt een stad om lekker te winkelen, er is een groot aanbod van modewinkels. En tot onze verbazing zaten alle terrassen, en dat waren er heel wat.. allemaal vol. Het leek wel een dag in augustus. Later, nadat we wat hadden gewinkeld en rondgekeken in het stadje, schoven wij ook het terras op en zaten, eind oktober, in ons T-shirt op het terras... Het genieten lijkt deze reis wel eindeloos! We wandelden weer terug naar ons campertje, die vlakbij zee stond en waren net op tijd om de zon wolkeloos in de zee te zien zakken!

En dan begint de laatste dag van oktober en volgens Gert ook onze laatste dag met zon... We gingen al voor 9 uur op weg. We hadden een lange reis voor de boeg, want ons eindpunt die dag was Dieppe. Het zonnetje begeleidde ons en de tomtom was geprogrammeerd om ons binnendoor naar de eindbestemming te leiden. Maar, we hadden nog even wat gewinkeld en getankt bij de Intermarché en meteen daarna had onze Belgische(!) Eva een kortere route gevonden.. Gert gaf z'n goedkeuring en voor we het goed en wel in de gaten hadden had ze ons de tolweg op gedirigeerd.. Dat kostte ons 12 euro en bracht ons ook ineens op een heel andere route... We reden nu langs Angers en Le Mans. Die eerste stad zag er heel mooi uit vanaf de doorgaande weg, met nog een complete stadsmuur en een flink kasteel. We hebben hem genoteerd voor een van de volgende reizen!

Door de veranderde route kwamen we nu rond 17 uur bij Rouen en als ik jullie een advies mag geven, ga niet op de dag voor Allerheiligen, wat een feestdag is in Frankrijk, op het eind van de middag langs of door Rouen. We stonden een uur in de file... Uiteindelijk arriveerden we om 19 uur op de camperplaats in Dieppe. We kozen voor de camperplaats die dicht bij het centrum ligt en waar je 7 euro moet betalen. Het was al donker toen we aankwamen maar er was nog voldoende plaats. We zochten een warme trui op en kozen uit een groot aanbod op loopafstand, een restaurant en genoten van een heerlijk vismenu. Het lijkt nu hét seizoen te zijn voor coquilles St. Jacques en ze smaakten ook super!

Het regende vrijwel de hele nacht maar tegen de ochtend klaarde het op. We zaten net te bedenken waar we brood konden halen toen er een bestelwagen luid toeterend het terrein op kwam rijden… de boulanger! En voor wie er ooit in deze tijd op deze camperplaats staat dan is het advies om de perentaart te nemen.. ZALIG!!!! We wandelden nog lekker in het zonnetje door het stadje. Er waren verschillende viskramen waar vooral ook veel bulots en coquilles St. Jacques werden aangeboden. Die laatsten kostten 5 euro per kilo. Wel met schelp en al en ze werden ter plekkie gepeld.. Daarna gingen we op pad. Het idee was om helemaal langs de kust naar Calais te rijden. Al in Le Treport zagen we reclame van een Mac en het laatste verhaal moest nog op internet. Dus daar gingen we weer, de Mac was werkelijk overvol, het was half een en een zondag vanwege Allerheiligen…. Terwijl het verhaal en de foto’s langzaam hun plekje op het net vonden keek ik eens goed om me heen en we waren nu voor de derde keer bij de Mac maar wat mij betreft was dit wel weer de laatste. Het is toch echt een onsmakelijk gezicht hoe hier jong en oud zich met de handen zit vol te proppen met alle soorten van ongezond voedsel. Het wordt zo uit het papier gegeten vanaf een dienblad, met de handen… Het ziet er echt niet uit! Toen we daar klaar waren begon het te regenen en niet veel later werd het een heuse hagelbui. Het had niet vel zin meer om langs de kust te blijven rijden want het zicht was beperkt. We informeerden nog even bij Harm of het huis misschien vandaag al leeg stond maar dat was niet het geval… We vonden een plekje op de camperplaats in Wissant. Dit is een prima plekje met ook de mogelijkheid om toilet en vuilwatertank te legen!

Ik moet nog wel even vertellen over de prijzen van de diesel... Bij de supermarkten in Frankrijk tankten we goedkoper dan in Spanje en voor je Frankrijk weer verlaat moet je daar ook je tank nog even volgooeien want bij ons was het verschil met België 20 cent de liter...

Deze reis is prima geweest maar tot die conclusie waren jullie vast ook wel gekomen na het lezen van de verslagen. We vonden Portugal in het najaar prima om te doen, we zijn weer helemaal voor dat land gevallen. De Spaanse Pyreneeën waren ook nog mooi en prima om te wandelen in het najaar. De rest van Spanje viel ons wat tegen. Daar kun je echt beter in het voorjaar zijn. Ja, en Frankrijk is dan weer een beetje thuiskomen... ook weer heerlijk met z'n grote supermarkten de boulanger en patisseriewinkels. Al rijdend door het land merk je ook goed het verschil op met Spanje en Portugal want daar heb je nog veel gebieden die ruig en ongerept zijn. Als je zo Frankrijk doorkruist lijkt het hele land wel in cultuur gebracht. Ook het aantal steden en dorpjes lijkt veel meer.

Groetjes en tot ziens, Gert en Els.