bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camper-reis Hongarije mei/juni 2012 deel 2

Hongarije mei 2012 deel 2

We stonden op Újszegedi Kemping és Szabadstrand: http://www.szegedcamping.hu/ De camping lag prettig dicht bij het centrum, op loopafstand. Wij waren de enige kampeerders, er staan heel veel appartementen op palen maar het ziet er zo verlopen uit dat ik niet denk dat daar nog gebruik van wordt gemaakt. De thermaalbaden die op het terrein liggen zagen er ook niet aanlokkelijk uit. Veel schaatsenrijders, waterlelies , kikkers en dikkopjes. Woensdag startten we de auto en de TomTom weer en was ons doel ZSANA, camping Oàzis Tanya http://www.oazistanya.com/ Deze camping ligt dus echt in de middle of nowhere. Via 2 km. zandpad waar onderweg nog een bordje staat dat de camping echt nog komt... arriveer je bij Tineke en Theo. Een prachtig terrein hebben ze en we worden meteen gastvrij ontvangen, niet alleen door de eigenaars maar ook door onze buurtjes van Maré Vára, Marian en Aad. Rondom de camping is de puszta met af en toe wat kleine perceeltjes bos. Dus dat wordt weer wandelen geblazen. En dat hebben we ook gedaan, de GPS ging mee want er zijn geen wandelroutes uitgezet. Prachtig mooi is het hier, echt genieten! Vanmorgen zijn we voor de derde keer op stap gegaan en dat deden we vroeg want het is hier momenteel 32 graden en dan loop je liever niet over een grote open vlakte. We aten ons appeltje onder een grote boom en we zagen de kleine klapekster veel insecten vangen voor zijn nest. Een haas kwam tot een paar meter afstand, maar door het klikken van Gert's camera spurtte hij razendsnel weer het luzerneveld in. De scharrelaar landde in de boom waar wij onder zaten en tot twee keer toe maakte hij een showrondje recht voor onze neus. De grauwe klauwier had een nestje tussen een stapel sprokkelhout en was mooi te volgen. En verder het geluid van tientallen bijeneters die om ons heen insecten vingen. Wat een ochtend was dat, maar de temperatuur steeg, ook onder de boom en onze magen begonnen te knorren, dus zochten we met de GPS snel onze camping weer op en daar had Tineke al een mandje met net gebakken broodjes, leuk gekleurd doekje erover en een briefje erbij, Gert & Els Jó napot kivanok! Tineke. En zo gingen we aan ons zondags ontbijtje!

We kunnen hier ook 's avonds voor het luttele bedrag van 7.50 euro mee-eten en gaan dan met de overige gasten, die ook hebben ingetekend, aan tafel, dat is ook erg gezellig! We zagen hier de wedstrijd van Nederland tegen Duitsland! En nu zijn we moed aan het verzamelen om vanavond nog een keer voor de buis plaats te nemen! Maar... we hebben gisteren ontdekt dat de nachtzwaluwen achter de camping vliegen. Eigenlijk hadden we het plan om morgen, maandag door te reizen naar Boedapest maar of dat met deze temperaturen doorgaat... Ja en verder had ik nog wel veel willen vertellen over de taal en wat we verder allemaal nog hebben gedaan, bijv. het openluchtmuseum maar het verhaal is wel weer lang genoeg, als we een keer wat minder beleven gaan jullie daar nog van horen. Nu maar naar de foto's kijken dan weten jullie het ook wel... Ik ga eerst even een duik in het zwembad nemen en dan zoek ik een plekje in de schaduw om jullie van het laatste nieuws op de hoogte te brengen.

We vertrokken niet op maandag maar op dinsdag 19 juni van Oázis Tanya. We schudden hier en daar handen, gaven en kregen nog tips voor de komende verplaatsingen. Van Tineke kregen we een folder van de camping die we hadden uitgezocht voor ons volgend verblijf. Ook het afscheid van Tineke en Theo was hartelijk, ze zijn goed bezig met hun Tanya en het is een prachtige plek om te verblijven, zo midden op de puszta. Ze zijn nog druk bezig om hun zwembad op zonne-energie te gaan verwarmen. Met de temperaturen die er nu heersen hoeft er niet veel bij verwarmd te worden. Altijd op het eind van de middag waren de meeste gasten voor afkoeling in het zwembad te vinden. Het had dan meer iets van een groot bad want je kunt er niet met meer dan 2 personen tegelijk in zwemmen, maar zitten kan met heel veel. En als Tineke dan nog langs komt met stukjes watermeloen uit de koelkast dan heb je wel helemaal het gevoel heerlijk opgefrist te zijn! Maar we hadden hier al heel wat gewandeld en gingen in herhaling vallen, tijd om te verkassen...

We reden naar KISKUNHALAS, de dichtstbijzijnde grote plaats waar een enorme TESCO op ons wachtte. Onze voorraad was ver op, dus die kon hier weer aangevuld worden. Echt een enorme supermarkt die 24 uur per dag open is en dat 7 dagen per week. En wat je ook maar wilt, je kunt hier alles vinden.. Vandaar reden we naar SOLTVADKERT. En voor iedereen die hier in deze hoek van Hongarije terecht komt: je mag dit plaatsje niet overslaan. Ze hebben hier namelijk. een soort van Konditorei waar je kunt kiezen uit een hoeveelheid gebak... daar kun je je werkelijk geen voorstelling van maken als je het niet zelf gezien hebt... En als je dan niet zo'n trek hebt in gebak, er is ook nog een vitrine met net zo'n onmogelijke hoeveelheid soorten ijs... Na tig keer langs de vitrine gegaan te zijn hebben we toch ieder een stuk taart gekozen en daarbij een bakkie koffie genomen! Wat was dat genieten! Ja, dat zwembad bij Tineke was niet alleen geschikt om af te koelen, je deed er ook goede tips op...

Verder ging de reis richting SZENTKIRÁLY. Daar is nog een camping van de SVR hebben we ontdekt. Boedapest schoven we nog even vooruit want het is inmiddels rond de 35 graden... Na een lange zandweg vonden we, met de folder in de hand en met steeds een bordje camping langs de weg FANTÁZIA TANYA.( http://www.fantaziatanya.com/ ) De vlag hing uit maar er was niemand thuis. Er waren geen andere gasten, maar het terrein lag er netjes gemaaid bij. We zochten een plaatsje uit en er landden meteen een paar hoppen in de boom naast onze camper. Ook de wielewaal liet zich duidelijk horen en de bijeneters waren aan het jagen op het veld naast de camping. We waren weer goed terecht gekomen! We belden nog even met Fred, de Nederlandse eigenaar van de camping en we waren welkom! We maakten hier een fietstocht naar wat meertjes die zijn ontstaan doordat de Tisza haar loop nogal eens veranderde. We konden daar prachtig wandelen, midden in de natuur. We zagen veel reigersoorten, ook de kwak. Ik zag zelfs nog tweemaal een otter! Kikkers sprongen voor onze voeten weg en er vloog ook een grote verscheidenheid aan libelles rond. Wat tref je hier in Hongarije toch nog enorm veel van deze prachtige natuurgebiedjes! Verder wandelden we weer vanaf de camping. Gert had hier in twee dagen al 51 verschillende vogelsoorten genoteerd. De scharrelaar vloog gewoon over de camping. Fred en Vera hebben een mooi naslagwerk gemaakt voor het herkennen van de vogels in de omgeving van de camping. Op iedere bladzijde vind je een foto van de vogel met daaronder de bijzonderheden die bij dat dier horen. Echt heel handig voor de wat minder ervaren vogelaars. Wat is het toch heerlijk om iedere dag gewekt te worden door het gezang van een of meerdere wielewalen. Dat dat dan al om kwart over vier is is wel wat minder maar het geluid van deze vogels blijft prachtig! Ik heb nog in geen enkel land zoveel wielewalen gezien en gehoord.

En dan deden we nog een dagje KECSKEMÉT, dat ging mooi met de bus. We fietsten van de camping over het zandpad naar de bushalte (20 min). Wat een prachtige stad is het. Mooie gebouwen in Jugendstil en Art-nouveau stijl. Mooi aangelegde bloemperken, parken en heel veel fonteinen. Kortom een prachtig centrum. Het was warm die dag, de meter gaf 39 graden aan dus bij de fonteinen zag je spelende kinderen die heerlijk door het spuitende water renden. De terrasjes zaten vol en wij weten inmiddels dat een Büfé een café is en dat je er binnen gaat bij het bordje Bejárat en als je er een kavé besteld krijg je een bakkie koffie. Meestal is dat dan espresso maar cappuccino hebben ze ook. In het zwembad bij Tineke hoorden we dat een Nederlandse een grote koffie wilde, ze vroeg toen om een koffie Americano. Dat kennen ze wel in Spanje maar in Hongarije niet. Ze legde vervolgens aan de ober uit dat ze water in haar koffie wilde. Na enig aandringen, dat ze dat echt wilde, knikte hij dat hij dat wel zou brengen.. En hij had het goed begrepen.. hij kwam terug met een grote kop koffie. Wat had hij nu gedaan, hij had de espresso in en grote kop gedaan en het glaasje bronwater wat je hier altijd naast je koffie krijgt er gewoon ingedaan... Gevolg een koud kopje koffie met prik! De koffie die zij graag wilde heet hier gewoon koffie-lang en je krijgt dan een espresso aangelengd met heet water. De menukaart heet hier een etlap, de wijnkaart een borlap en als je hallo in het Hongaars wil zeggen is dat Jo Napot. En als je afscheid neemt zeg je hier hallo. Je verlaat het café of winkel weer bij de deur met het bordje Kijarat. En nu ik toch zo bezig ben, onze diesel tanken we bij een Benzinkut!

De dag nadat we en fietstocht maakten, hebben we ons 's avonds laten verwennen door Fred. Hij had heerlijk voor ons gekookt. Een lekker visje, licht gepaneerd met sesamzaadjes en een heerlijke salade uit de eigen moestuin. Eigen gebrouwd wijntje daarbij en na het toetje nog een eigen gestookte walnotenpalinka. Het was inderdaad echt verwennen! Hij is ook een prima gastheer, ook op de camping, iedere morgen wordt er geïnformeerd naar onze plannen en staat hij klaar om tips en adviezen te geven. Hij wilde ons zelfs wel op het station afzetten, zodat we met de trein naar Boedapest zouden kunnen. Als ze boodschappen gaan doen vragen ze of ze voor ons nog iets mee kunnen nemen. En bij Dieter snoepte ik van de kersen.. hier staan struiken met rijpe aalbessen en ik heb toestemming van Fred om ervan te plukken!

BUDAPEST en veel warmte..

Zaterdag 30 juni Maar ik zal even de draad oppakken van de laatste oppad. We waren toen nog bij Fred en Vera op Fantazia Tanya( http://www.fantaziatanya.com/). De temperatuur liep iedere dag verder op, we hadden inmiddels 36 graden in de schaduw. We aten zaterdag nog mee met de goulashsoep( voor mij hadden ze een aangepaste versie bereid.)Zondagmiddag kregen we een pusztasafari aangeboden, toen konden we opnieuw zien dat de camping echt in een prachtige omgeving ligt! 'S Avonds gingen we met ze uit eten in een restaurant in de buurt, we konden met hen meerijden, dat was een bofje, het eten was heerlijk en het was gezellig zo samen met ze. Maar maandag gingen we dan toch echt verder, het was bewolkt en voor die dag was regen voorspeld. Fred heeft ons niet zomaar op pad gestuurd, maar met heel veel adviezen over de te volgen route, wat we toch vooral moesten gaan zien in Budapest, we kregen plattegrondjes en folders..

De HALLER camping ( http://www.hallercamping.hu/ )was goed te vinden in BUDAPEST. Het is een prima camping, ruim genoeg en op elk moment van de dag schoon, blinkend sanitair. Er is een vrouwtje de hele dag actief met emmer en sopdoek. Vanaf de camping loop je in een half uur naar het centrum. Je kunt ook met de bus, want die stoppen voor de camping, maar wij zijn nu eenmaal lopers.. Wel hebben we voor twee dagen de hop-on hop-off bus genomen. Dat doen we in iedere grote stad en dat bevalt ons prima. Het is een mooie stad aan de Donau. Pest ligt beneden, daar vind je ook het parlement, wat een prachtig gebouw is dat aan de Donau ligt. Veel musea, kerken en veel mooie huizen in Jugendstil en art-decostijl. Maar ook de grootste synagoge van Europa ligt daar, prachtig! Daar hoort een grote begraafplaats bij met heel veel anonieme graven. In het getto zijn erg veel joden gestorven door uitputting en kou. Er is ook een museum bij waar we een rondleiding kregen van een gids die ons in 20 minuten werkelijk alles vertelde over de Holocaust en de foute rol van de regeringsleiders van Hongarije daarin.. de joods feestdagen van Jom Kipoer, Jos Hasana en Hanukka. De Chanuka kandelaar met 8 kaarsen. De messen die gebruikt werden bij de Bar Mitswa. De gedekte tafel voor de sabbath.. ongelooflijk wat een informatie in zo'n korte tijd. Maar in Pest vind je ook de winkelstraten. En veel restaurants en terrasjes. We bezochten ook nog het volkenkundig museum en leerden zo wat meer over de folklore van de Hongaarse bevolking. Buda ligt op een heuvel en eromheen is het ook bergachtig. Hier vind je veel historische gebouwen en vanaf de Belvedère heb je een schitterend zicht over de Donau met haar bruggen en de stad. We maakten ook nog een boottocht over de Donau, die echt niet blauw is hier.. En we volgden het advies van Jan Willem en bezochten het Labyrint. Heel bijzonder om zo onder een wijk door te lopen en te beseffen dat hier mensen gewoond hebben. Een beetje luguber was het ook wel, spookachtig verlicht. De ruimte waar Dracula opgesloten heeft gezeten en zijn grafsteen die daar ook te bezichtigen was versterkten dat gevoel zeker. En toen we op het eind langs de toiletten kwamen wilde ik wel even plassen. De toilet sloot met een ijzeren deur. Maar toen ik er na die plas weer uit wilde bleek er geen klink aan de binnenkant te zitten... Opgesloten... en dan in die omgeving, zo ver onder de grond... Gelukkig hoefde ik maar een keer te roepen en daar was mijn reddende engel al..! Het was inderdaad gaan regenen op maandag en hierdoor zakte de temperatuur naar aangename waardes. Dus daar hadden we geluk bij. Verder is Budapest ook echt een "grote"stad. Je hoort alle talen om je heen, Chinees, Italiaans, Frans, Duits, Deens, Zweeds en Engels maar we zagen er ook veel bedelaars en er werd veel gewinkeld in de vuilnisbakken... Verder ontmoetten we weer een bekende van een van de eerste campings. Ze waren nu al een maand in Budapest omdat zij onder behandeling was bij de tandarts. De tandheelkunde schijnt hier op een hoog niveau te staan en veel Duitsers en Zwitsers komen hier om hun gebit in orde te laten maken voor een gunstige prijs. Dental toerisme heet dat!

We vertrokken vrijdagmorgen met een tevreden gevoel uit Budapest richting SOPRON. Het is al een keer eerder gebeurt deze reis en nu was het weer zo, na een dag rijden kom je aan en blijkt de camping gesloten! De volgende camping bleek niet toegankelijk voor campers. En als je dan moet gaan zoeken is het snel laat... We kwamen uiteindelijk terecht bij een Duitse Hongaar die duidelijk een paar biertjes teveel op had.. Hij had een bord in de tuin staan die deed vermoeden dat er achter het huis een camping schuilging. Gert belde hem wakker en ja hoor we mochten de camper er wel wegzetten, er waren geen andere gasten en aan de staat van het terrein en het sanitair te zien was dat al heel lang zo... Maar wij waren al blij dat we niet verder hoefden te zoeken. Voor 10 euro stonden we privé. De eigenaar kwam nog meerdere keren wat dingen vertellen in vrijwel onverstaanbaar Duits met een flinke dranklucht om hem heen... Maar in het begin van de avond kwam zijn vrouw hem ophalen, hij maakte Gert tot chef camping en toen hadden we verder rust!

We zijn vandaag heel Oostenrijk doorkruist en nu op een camperplaats aangekomen. Het is inmiddels weer erg warm geworden vandaag hadden we weer 36 graden in de schaduw. We zijn nu 7 weken onderweg en hebben ook al 7 weken prachtig weer. Gisterenavond barstte er een onweer los met veel rukwinden, er vielen takken van de bomen en de campers die eronder stonden zochten snel de open ruimte op. Toen we aankwamen was ons al een speciale camper opgevallen, donkerrood met veel versieringen en teksten. Tijdens zo`n noodweer is contact snel gemaakt en zo zagen we dat er een echtpaar in huisden. Zij een moedertje met ook het uiterlijk van een moedertje de zestig genaderd of al gepasseerd. Hij een forse kerel, lang grijs haar in een paardenstaart, tatoo's en een flinke bierbuik. Die was goed te zien omdat hij met ontbloot bovenlijf liep. Daaronder droeg hij een strakke rok tot net boven de knie.. Het maakte toch dat je na de eerste keer snel nog een keertje keek of je het wel goed had gezien... Maar het begon te regenen en ieder zocht de bescherming van zijn campertje op. Gaandeweg de ochtend werd er een Flohmarkt opgebouwd op ons terrein. Dat begon al tegen zes uur. Maar om een uur of acht waren de eerste kramen geopend. En wat schetst mijn verbazing, zie ik onze camperbuurtjes net terugkomen na hun eerste rondje markt. Zij in een jurk uit de jaren zestig en hij was nu een echte zij met borsten en al in een mooie jurk met een legging daaronder, mooie zwarte pumps met hakken van een cm of 6. Een bolerootje van pantervel met bijpassende tas. Mooie hoed op het hoofd. Heerlijk! Hij, zij liep te genieten van alle blikken die hij ving. En de echtgenote die liep er als een slonsje een halve pas achteraan...

We zijn nu 8 weken op pad zijn. We hebben genoten van Hongarije, we voelden ons er goed. De natuur was erg mooi. Gert zag veel vogels waarvan drie totaal nieuwe soorten dus we kunnen thuis met een gerust hart aan de appeltaart..Ook wat betreft de bloemen kon ik mijn hart ophalen. Helaas kon ik ze lang niet allemaal terug vinden in mijn boeken. De campings die we hebben gehad, zowel van Nederlandse als van Hongaarse eigenaars, waren goed tot prima. Het voordeel van die campings met Nederlandse eigenaars is dat zij ons veel informatie konden geven over wandelen, fietsen en stadjes die de moeite van een bezoek waard zijn. De informatie hoe en wat met het openbaar vervoer hoort daar ook bij. Maar de kwaliteit van de Hongaarse campings was ook hoog. Je hebt hier ook campings die zijn aangesloten bij ASCI, dat betekent in het voorjaar een prijs van 11,13 of 15 euro per nacht. De bevolking is erg vriendelijk en behulpzaam. De prijzen van eten en drinken zijn van een prettige hoogte. De diesel daarentegen is weer aan de dure kant. Je vindt voldoende supermarkten. In de buurt van wat grotere steden zie je vaak een Tesco en de SUPERSPAR, die verkopen alles wat je nodig hebt, zelfs Douwe Egberts koffie, Pick Wick thee en zelfs Bolletje beschuit. Maar de ALDI en vooral ook de LIDL kom je heel wat keren tegen dus de kans op een goedkoop en lekker wijntje is groot! In ieder dorp vindt je ook een CO-OP, daar zijn de meest noodzakelijke zaken te verkrijgen. Maar wat betreft de staat van de wegen binnendoor... abdominabel slecht!! Veel gaten en hobbels. Misschien valt het met een personenwagen wel mee maar met een campertje is het echt hotsen en knotsen. De inhoud van de kastjes werd steeds flink door elkaar geschud! Wel weer positief vonden wij het dat je op vrijwel ieder terras kon internetten en met een smartphone op zak is dat erg handig. Ff de mail checken of het weerbericht bekijken. Ook op alle campings hadden we gratis WIFI.

We waren er nog lang niet uitgekeken en gaan er zeker nog een keertje terugkomen! Nu zijn we al weer een week in Duitsland aan het rondtoeren. Wat meteen opvalt: hier zie je mooi verzorgde tuinen bij de huizen, veel bloeiende planten. En op Die Romatiche Straße kom je ook steeds binnen 15 km weer een ander mooi stadje tegen met prachtige gevels en vakwerk. Het ziet er allemaal prachtig uit. Opvallend is dat je hier nog sigarettenautomaten langs de straat ziet. En dat je de mannen 's morgen net na tien uur al aan een flinke pint zitten, daar kijkt hier niemand van op. En om de tien huizen zie je wel een Bäckerei, met heerlijke broodjes en gebak. Het is ongelooflijk, hoewel we wat betreft de zoete versnaperingen in Hongarije ook niets te kort kwamen. Maar dit hier slaat wel alles. Ook hier zijn de mensen erg vriendelijk. Het is wel een voordeel dat ze in Duitsland erg veel camperplaatsen hebben. We hebben maar een camping gedaan Camping Romantische Strasse in CREGLINGEN, om weer eens even lekker te kunnen douchen. Voor het gebruik van WIFI kon je een code kopen en die kostte 6 euro voor 3 uur WIFIgebruik... Zwemmen mocht alleen met een badmuts op en voor het gebruik van de toilet en douche had je een sleutel nodig die je voor 10 euro borg kon meenemen. Je kon dan verder om de beurt onder de douche of toilet. Of afspreken om samen te gaan... Niet echt handig vind ik! Het was wel een mooi plekje en vanuit de camping kon je prima wandelen. Na twee nachtjes slapen en een dagje wandelen vertrokken we voor het laatste stukje Romantische Straße. We bezochten het plaatsje Rothenburg a.d. Tauber. Dit stadje is echt een bezoek meer dan waard. Prachtig! Eigenlijk heeft deze streek ook heel veel overeenkomsten met de Elzas in Frankrijk. De hellingen staan hier ook vol druivenstokken, er lopen mooie fietspaden door- en onderlangs de wijngaarden. Er is veel fruitteelt en ook zie je in de steden de mooiste uithangborden. Het vakantieseizoen is begonnen, want je vindt hier ieder weekend wel een dorp waar het wijnfeest is.

Na al die romantiek zijn we neergestreken op de plaats waar we ook de eerste overnachting van deze reis hebben gedaan, namelijk een camperplaats in MAINSTOCKHEIM. We staan hier aan de rivier de Main en kijken vanuit onze stoel naar al de boten die voorbij varen. Wat heel bijzonder is zijn de varende hotels, enorme boten die hier over een toch niet al te brede Main komen varen. We hebben hier al twee dagen mooi kunnen fietsen, onze kuiten gaan weer een beetje wennen aan het klimmen. De heuvels met al die druiven zijn niet echt hoog, maar ook vals plat doet ons grijpen naar een lage versnelling... We betalen hier 5 euro per nacht en hebben stromend water en elektriciteit en een prachtig uitzicht. Iedere dag rond 18 uur komt de ijsboer langs de campertjes gereden. Het bevalt zo goed dat we nog maar een nachtje bijgetekend hebben. De gang is er een beetje uit, we hebben veel nieuwe dingen gezien, veel mensen ontmoet. We hebben het graan zien verkleuren van lichtgroen naar zachtgeel en nu is de kleur witbeige en is het klaar om geoogst te worden. De zonnebloemen draaien hun hoofdjes met de zon mee of daar juist van weg, dat weet ik eigenlijk niet zo goed. De druiven zijn echte druiventrossen geworden en de appels en peren zien er al goed uit. De wegen en campings worden voller... Het is weer tijd om naar huis te gaan!

Maar eerst nog even een bezoekje aan onze Technische man in Hahausen. Op weg daar naar toe deden we nog een camping aan in HANN.MüNDEN. Een plaatsje met wel 700 authentieke vakwerkhuizen. Het ziet er mooi uit, persoonlijk vonden we de stadjes langs de Romantische Straße wat specialer. Ook hier weer een camping waar je WIFI moet kopen. Ook in het stadje zie je nergens WIFI op de terrassen of restaurants.Met al de smartohones zullen ze er hier toch ook aan moeten beginnen... Op de camping moet je met een douchemunt naar de douche en als je met warm water wilt afwassen moet je daar ook een munt voor kopen... Nee, ik geloof niet dat Duitsland ons nieuwe vakantieland wordt. Eerst gaan we nog even gezellig bijkletsen in de HARZ en daarna is het echt gedaan en gaan we kijken hoe ons eigen tuintje eruitziet!