bouwmeesteroppad.reismee.nl

Camper-reis Denemarken 2011 juli/augustus.

Daar gaan we... Denemarken...! zomer 2011

We zijn weer op pad met ons campertje. We vertrokken 23 juli, een week later dan gepland. De weerberichten waren van dien aard dat we dachten we wachten nog maar even... maar na een week waarin het weer toch heel redelijk was hebben we het er toch maar op gewaagd. De eerste halte was in St. Oedenrode waar we nog even vrienden gingen. Het was een vreselijke regendag! Maandag gaven we gas en reden meteen tot Itzenhoe in Noord Duitsland. We sliepen daar op een camperplaats. Helaas sneuvelde daar onze thermoskan, de kan die we al zoveel jaren gebruiken bij het kamperen...de enige echte HEMA kan... De dag daarop was het nog maar een kleine 100 km naar Denemarken.

We gingen eerst winkelen, op zoek naar een nieuwe thermoskan en zo toch even te beleven dat we in Duitsland waren. Het zonnetje scheen en het is vreemd hoeveel effect dat meteen heeft. Na een bakkie koffie vertrokken we en in Denemarken stopten we stopten eerst in Tønder. Een mooi stadje met een bijzondere kerk. Het volgende stadje was Møgeltonder met een nog bijzondere kerk. Echt heel mooi. De camping vonden we in Bredebro. De dag daarna bezochten we Ribe een van de oudste stadjes van Denemarken.

Een bezoek meer dan waard. Mooie huizen en gebouwen, gezellige terrassen en restaurants met een heerlijke lunch! Ook deze dag weer een lekker zonnetje dus GENIETEN! We sloten die dag af in Henne.

De camping was in Henneby Strand. Vanaf de camping konden we fietsen naar het strand. Een mooi breed strand, geschikt voor alles wat je maar op en strand wil doen maar helaas... geen schelpjes... Maar we wandelden heerlijk, in het zonnetje, de voeten in het zeewater dat niet eens echt koud aanvoelde. De camping was groot en het is seizoen dus er zijn veel gezinnen met kinderen. Op alle campings hier hebben ze meerdere trampolines en springkussens. Het lijkt ons of heel de jeugd van Denemarken staat te springen op kussens en trampolines. Er wordt enorm veel gebruik van gemaakt. De volwassenen storten zich massaal op de barbecue. Voor vrijwel iedere tent staat een mega gasbarbeque. De campings zijn duur. We zijn hier per nacht een bedrag kwijt waar we in Frankrijk 3 nachten voor kamperen. Natuurlijk zijn we daar dan wel in het voorseizoen. En dan denk je met die prijs zijn we er klaar mee maar nee, de douches gaan op munten. Bij binnenkomst in Denemarken moesten we nog even diep nadenken, hebben ze daar nu de euro of niet... niet dus. Deense kronen en die moeten bij de douche in de automaat!

We reizen langs de Noordzeekust naar boven. Het landschap doet veel aan Nederland denken. Net allemaal wat leger en de dorpjes wat knusser met mooie cottage-achtige woningen met rieten daken. Deze zie je ook mooi liggen in de duinen. Mooie aangelegde tuinen, veel rozen. We moeten toch ook nog eens naar Engeland want nu denk ik dat het daar soms wel wat op lijkt... Je mag hier ook nog lekker een duinpannetje opzoeken om in te liggen. Er zijn er ook voldoende.. Achter de duinen, in West Jutland, zagen we ook mooie natuurgebieden met heide. Mooi uitgestrekte natuurterreinen waar je prima kan wandelen.

De taal is als je hem leest goed te begrijpen. Hoor je ze tegen elkaar praten dan is er echt geen touw aan vast te knopen.. Ik kreeg van Marian een woordenboekje mee en daar leer ik uit dat een v wordt uitgesproken als een w...De u houdt het midden tussen een oe en de o. De y spreek je uit als een u of een uu. De c wordt als een s uitgesproken en de z ook... Kortom, heel veel letters blijken net anders uitgesproken dan wij gewend zijn. We houden het nog maar bij Engels alhoewel de Denen het Duits wel een beetje als tweede taal lijken te hebben.

Na een paar dagen In Henneby trokken we verder naar het noorden. Via Ringskøbing, een toeristisch plaatsje aan een, ze noemen het hier een fjord maar het ziet eruit als een binnenmeer landden we na een mooie rit door mooie duingebieden in Lemvig. Ook dit ligt aan een binnenmeer en vlak aan zee. Het is een echt vissersplaatsje en we hebben een prachtig plaatsje op de camping. We kijken over het meer en zien in de verte de golvende graanvelden liggen. Vandaag hebben we genoten van een zonnige zondag! We gingen ook naar Denemarken om een beetje uit te rusten van een drukke maand thuis.

Dit lukt prima in een week tijd heb ik al drie boeken uitgelezen! Om het tempo er wat uit te halen ben ik nu begonnen in een Engels boek....

We hebben weer een mooie zondag gehad maar nu in Grønhøj vlakbij Løkken. Het is hier wel een speciale camping want er rende net een haas over het veld, hij deed een plas voor onze camper en sprintte meteen langs het wasgebouw het terrein weer af. En toen we op het eind van de middag lekker in de tuinstoel voor de camper zaten liep er een flinke muis onder mijn stoel door. Mooi roodbruin en wel wat groter dan de muizen thuis in onze tuin... Voor alle duidelijkheid; het was nog geen borreltijd! Als je op de kaart van Denemarken onze route ziet zie je hoe we precies de kust volgen. Te beginnen in het Zuidwesten op weg naar 'de vinger' in het Noorden.

In Lemvig, Lemvig Strand Camping, hadden we een prachtig plekje op de camping. We keken uit op het binnenmeer. Daar werd veel gevliegerd, aan de kant dan en gezond want we hadden ook weer prachtig weer.
Wij zelf hebben er gefietst en gewandeld.

De wandeling liep langs het golfterrein en dat was wel het mooiste wandelpad ooit... We liepen op mooi pas gemaaid gras met mooie uitzichten op binnenmeertjes. Rondom ons hoorden we alsmaar de geelgors de vijfde van Beethoven ten beste geven. Daar zijn er hier ontzettend veel van net ook als de witte kwikstaart. We fietsten naar Lemvig, een leuk stadje met aardige winkeltjes en terrasjes. Een zo'n terrasje hebben we getest met een lunch. De taal blijft een probleem. De Engelse taal is niet echt gebruikelijk hier, als het dan moet dan wil men het nog wel in het Duits proberen... Maar dit al doet niets af aan de kwaliteit van het eten... We eten hier voornamelijk vis, heerlijk!

Na Lemvig reisden we door het natuurpark THY, inmiddels zijn we in Nordjylland, naar Hangstholm. We vinden dit wel het mooiste stuk van de kust tot nu toe. Werkelijk prachtig, hele brede duinen met helmgras en twee soorten heide, struikheide en dopheide. Beide staan nu op het punt in bloei te komen. Links en rechts van de weg lagen in de uitgestrekte duingebieden ook af en toe meertjes in een moerasgebied. Het wilgenroosje staat hier nog volop in bloei. We zagen nog twee kraanvogels rondvliegen. Wel een mooie waarneming maar jammer dat ze maar met z'n tweetjes waren dat betekent dat ze dit jaar geen jongen hebben grootgebracht.. Dit gebied was zo mooi dat we het zonde vonden om meteen door te rijden. We zochten een camping in Hangstholm maar dat bleek een grote vier sterren met grote zwembaden, glijbanen etc. Dat was niet wat we wilden dus we gingen door.

En tot onze grote verrassing stuitten we al snel buiten de stad, in Rærh, op een minicamping aan een visvijver. http//www.thy.minicamping.dk Dit was echt een bofje! We bleven er twee dagen, er stonden niet meer dan 15 campers en caravans. De kosten waren met gebruik van stroom 15 euro per dag. Ook konden we er forel vissen. Voor 10 euro konden we twee uur lang proberen om er wat van die springers uit te vissen. De hele dag sprongen er grote exemplaren ruim boven het water uit... Ik kon het niet langer aanzien en heb het geprobeerd... er was zelfs een moment dat er drie tegelijk over mijn dobber salto's sprongen. Maar we aten die avond géén forel..

We zakten nog een avond door met Jan en Dineke, een Nederlands stel die daar ook stonden en hij was ook visser! Weliswaar niet op forel maar wel op makreel en die kwam hij bij ons afleveren. Heerlijk, zo uit het zilte sop! We fietsten nog een dag vanaf deze camping, het viel wel een beetje tegen, niet de omgeving want die was prachtig, maar heuvel op en heuvel af en dan ook nog eens wind tegen, poeh! Wij gaan vast mooie kuiten krijgen na 50 km zo zwoegen! Onderweg zagen we nog twee reeën vanuit en bosrand naar ons staan kijken.. Verder zagen we een jonge das, aangereden langs de weg. Ook ontdekten we hier hagedisjes lekker badend in het zonnetje! Veel kikkertjes klommen kwamen uit de slootkant in een regenbui.

Na een paar dagen genieten op dat kleine campingkje reden we weer verder en vonden ons nieuwe plekje in Grønhøj op Grønhøj Strand Camping. Dit ligt vlakbij Løkken, dit is een wat grotere stad, nog aan de Noordzeekust. We boffen nog steeds met het weer. Het zou wisselvalliger gaan worden maar de enige is dat we af en toe een kleine bui hebben en ook een stevige wind.

Het zonnetje laat zich toch nog veelvuldig zien. Dus we namen nog eens de fiets, nu op weg naar Hune. Weer werden onze kuiten getest... en ook de wind was weer stevig...

Daar vonden we de kijktuin genaamd Anne Just's Have. Deze was zeer de moeite waard. Een mooie 'wilde' tuin met gecultiveerde planten. We deden weer wat ideeën op voor onze tuin thuis want die is de laatste maanden wel veranderd met de nieuwe buren.

Na afloop probeerden we nog de lunch in een visrestaurant, super! Ik ga jullie even lekker maken... Gert nam warm gerookte zalm en ik ongepelde Reker. Buiten op het terras in een stralend zonnetje, wat moet er op zo'n moment dan nog meer zijn?

We lezen nog steeds stevig door! Gert is door zijn voorraad heen. Hij puzzelt zich nu suf, gelukkig kan hij dat ongeremd doen dank zij de mensen die ze voor ons dagelijks of wekelijks uit de Stem knippen! De volgende stop zal in de buurt van Skagen zijn. We hebben inmiddels ontdekt dat de campingcheques ook hier gelden en dat scheelt ons de helft in de staprijs op de camping. We vonden ook nog wat campings van de SVR, nu is het niet zo dat deze meteen goedkoper zijn maar meestal zijn de campings wel wat kleiner en dat is ook wel heel positief. De campings zijn hier allemaal voorzien van grote keukens met een of meerder ovens en altijd een magnetron. Ook zijn er altijd elektrische of keramische kookplaten. Hier hebben we nu toevallig gaskookplaten, vijf op een rij. Naast de keuken is ook altijd een flinke kamer waar je je bereide hap kunt eten. Dat is echt goed geregeld hier. De douches zijn hele badkamers! Zeker twee keer de maat die wij thuis gewend zijn en daar vind je dan altijd een toilet, wastafel, kleedbankje of stoel en een douche. Vreemd is dan wel weer dat je alleen warme douche hebt als je er ook een munt van 2 of 5 kronen instopt... Maar je bent natuurlijk wel een echte kniesoor als je daar dan nog over valt....

We zijn weer een weekje verder maar qua afstand zijn we vanaf het vorige verslag maar zo'n 50 km opgeschoven! De gang is er uit... Op de weerberichten zien we dat het bovenste puntje van Denemarken, noord Jutland aldoor net boven de hele band bewolking zit. We hebben dan ook nog steeds mooi weer. Wel veel wind maar we zullen maar denken dat dit hoort bij een verblijf aan zee.

We zijn afgelopen zaterdag opgeschoven naar Tversted. We kamperen op Tannisby camping. http://www.tannibycamping.dk/

We lopen zo'n 500 meter en staan dan op een mooi zandstrand. De camping staat in het boek van de campingcheques. Maar bij inschrijven bleek dat ze daar nu niet meer bijhoren. We werden allerhartelijkst ontvangen en we mochten dan toch voor de prijs van een campingcheque staan... 15 euro per nacht maar moeten wel gewoon afrekenen. Deze camping is sowieso wel bijzonder... Het is de eerste camping die we in Denemarken treffen met gratis warme douches. En wat nog leuker is er is WIFI op de hele camping en dat is ook gratis! Jullie snappen het al we blijven hier nog even!

De laatste dag in Grønhøj was werkelijk een hele onbewolkte dag! Dus na het avondeten pakten we de fiets en installeerden we ons in een duinpannetje! We waren niet de enigen die vol verwachting naar het strand gekomen waren. Hoe later het werd hoe meer auto's aanschoven aan de waterlijn.

Dat verschijnsel is wel heel bijzonder. De Denen gaan hier met de auto niet alleen naar het strand maar ook op het strand. Je ziet auto's, campers en ook een caravan die een plaatsje zoekt tegen de duinen. De emmertjes en de schepjes eruit. De kinderen spelen de hele dag heerlijk op het strand en de toilet, het gasstel en de koelkast zijn dichtbij..

Ook voor de surfers is het een uitkomst. Geen gesjouw met die plank door de duinen en over het strand. Je schat in hoe lang je veilig staat aan de vloedlijn en hup, plank eraf en surfen.. Er rijdt wel een 4wheel drive rond die een centje probeert bij te verdienen aan vastgelopen auto's.

We hadden geluk, het zonnetje werd alsmaar roder. Het is toch wel heel bijzonder hoeveel mensen komen genieten van dit bijzondere schouwspel. Prachtig als heel langzaam de golven die mooie bloedrode zon opeten en hij verdrinkt in de zee.

De volgende dag had de zee hem weer losgelaten want we ontbeten in een stralend zonnetje! We besloten om een visvijver aan te doen en zo voor we voor de boodschappen gingen ons eigen maaltje vis te vangen.. Het bleek goed dat we de boodschappen nog moesten doen want ik ving een voorn (in een forellenvijver), die hebben we de vrijheid maar weer gegeven. Dus we konden daarna in de supermarkt het volledige boodschappenlijstje afwerken...

We deden boodschappen bij een Super Best. Voor de eerste keer troffen we een hele grote super en dat is ook wel weer eens leuk om te kijken naar het assortiment. We konden ook veel hapjes en wijn proeven. Het was inmiddels lunchtijd dus dan is dat wel erg verleidelijk...

Zolang het weer nog onstabiel is blijven we een beetje hangen hier in het noorden. We genieten van ons campertje, de zon, de zee , het wandelen en het fietsen. Wat betreft het fietsen, er is iets wat mij niet helemaal duidelijk is. In het boekje over Denemarken lees ik dat dit land nog platter is dan Nederland. Nu is het zo dat het fietsen hier een constant schakelen is vanwege alle hellingen die we tegenkomen...

Ze hebben er zelfs speciale bordjes voor!

We zitten hier in het grootste natuurgebied van Denemarken, je kunt hier eindeloos fietsen door de duinen en de bossen. Er staan al veel paddenstoelen. Je ziet ook op veel plaatsen mensen met mandjesaan het zoeken. Overal staan hier in de natuur ook struiken wilde rozen die nog bloemen hebben maar ook veel mooie glanzend rode bottels. De duinen zijn prachtig glooiend begroeid met helmgras, wilde bloemen en paarse heide.

Er zijn hier veel aangelegde fietspaden die vrij liggen van de autoweg. Wel jammer is dat de wegverharding bestaat uit los grind. Ik vind het altijd eng als ik met een flinke vaart over dat grind moet afdalen... We passeren kleine dorpjes met ook galeries. Zo doen we ook de nodige cultuur op!

Dit zijn nog enkele leuke bordjes die we onderweg tegenkwamen. Als je het met een beetje fantasie leest, ach dan is het Deens niet zo'n moeilijke taal.....!

Hallo beste mensen, daar zijn we weer met onze laatste ervaringen. In het laatste verslag hadden we het nog goed naar onze zin in Tverstad. We hebben daar mooie fietstochten gemaakt. Veel mooie natuur gezien en onderweg fietsten we bijna over een adder die op het fietspad lag, een mooi volwassen dier. Tot onze verbazing springlevend en ongehavend. Toch bleef hij liggen, hij keek ons wel aan en volgde onze camera. Even verder lag een hagedis die ook al bleef liggen. Hij zag er ook nog ongehavend uit. Het duurde even voor de frank viel maar de adder had waarschijnlijk net de hagedis gebeten en die was daardoor verlamd en dus kon hij waarschijnlijk niet weglopen. En de adder wilde niet weg want die wilde zijn prooi opeten... Dit alles concludeerden we pas al wegfietsend. We hopen dat hij alsnog van zijn maaltje heeft genoten.

Donderdag fietsten we nog in een heerlijk zonnetje naar Hirsthals. Wij dachten dat dat een leuk, redelijk groot stadje zou zijn.. niets was minder waar. We zagen een vissershaven met mooie vissersschuiten. En een haven waar de grote ferry's uit Noorwegen en Zweden kwamen en gingen. Boven tegen een grote loods ontdekten we op het randje boven de deur een groep drieteenmeeuwen op hun nest. Ze hadden al grote jongen. De winkels bevonden zich in één straat en het waren voornamelijk kledingwinkels en in totaal wel 12 kappers. En één restaurant met een terras in het zonnetje, dus daar hebben we lekker gezeten voor we de terugtocht weer aanvaarden. Het was 17 kilometer enkele reis. We fietsen aaneengesloten door de natuur... Vrijdag was een echte regendag, zo'n dag dat je moest plannen wanneer je ging plassen, want het grootste deel van de dag was het niet capabel om je neus buiten te steken..

En zaterdag reden we in een weer stralend zonnetje naar Skagen. Deze rit was echt de moeite waard. Er is aan het strand een groot parkeerterrein en vandaar loop je, of rijdt met een treintje, naar de noordelijkste punt van Denemarken.

Het eindigt dan ook echt in een punt (de 'vinger'). En daar zie je, heel bijzonder twee zeeën tegen elkaar botsen, de Noordzee en de Oostzee.(Kattegat) Het is er dan ook echt druk op dat puntje...

Er lag ook nog een zeehond op een ondergelopen ruïne van een bunker in zee te zonnen. Gert kon hier z'n hart ophalen en zijn vogellijstje aanvullen. We zagen bijna onderhandbereik visdiefjes vissen, tegen de wind in hingen ze eerst stil boven zee voor ze loodrecht in zee doken.

Na een bakkie koffie, heel Hollands uit onze eigen thermoskan, zijn we het stadje Skagen ingegaan. Wat we daar zagen konden we niet geloven. Weer veel kledingwinkels, van een iets betere kwaliteit, maar vooral veel bars, café's en restaurantjes. Alle terrassen, en die waren er heel wat, waren overvol, op sommige tafels stond een soort van tap met 4 liter bier of limonade en daaromheen was het dan reuze gezellig. Nergens een leeg plekje te vinden. We zijn toen naar de haven gelopen waar zich ook een waar eet- en drinkfestijn afspeelde. Wel tien restaurantjes op in een rij in kleine vissershuizen, daarvoor stonden op de terrassen de bekende houten picknicktafels. Je kon binnen je eten gaan bestellen en als het klaar was kreeg je een seintje. Ook hier was het zoeken naar een plekkie. We hebben er heerlijk gegeten, natuurlijk vis!

Uiteindelijk belandden we na een heerlijk dagje in Stovorde. We hadden nog een adres van een SVR camping geprobeerd, maar die was niet te vinden. We kunnen nu zeggen dat we op de terugreis zijn, want dit plaatsje ligt aan een fjord van het Kattegat, het Langerak. De camping heet Fryden Strand Camping. http://www.frydenstrand.dk-camp.dk/ We werden allerhartelijkst ontvangen en kregen een wereldplek, aan het water! Echt een mooie niet al te grote camping. En ook hier weer een keuken met oven/grill en magnetron. En voor de douches had je een munt van 5 kronen nodig. Nu is dat wel te overzien, zo'n 80 cent maar ik snap het niet, koken en afwassen met warm water is overal gratis en het douchen kost extra geld. Als ik een camping had zou ik het belangrijker vinden dat men er schoon bij loopt dan dat er goed gegeten wordt...Ook zondag was weer een zonnige dag, de campingmevrouw had heerlijke broodjes voor ons klaargelegd, dus het ontbijt was geregeld.

We deden een wasje en toen dat naar tevredenheid weer gevouwen in de kast lag zijn we op zoek gegaan naar het natuurgebied Lille Vildmose. Dit is een gebied van 6.000 ha. Het is een deels afgegraven veengebied. Veel moerassen, heide- en rietvelden en watertjes. En een rivier waar lang geleden de turf op werd afgevoerd. Het is opgesplitst in twee delen waarvan Lille goed te doorkruisen is. Je hebt er ook twee mooie uitkijktorens. Zondag bezochten we het informatiecentrum waar we veel opgezette vogels en uitleg in het Deens konden vinden, maar ook een bakkie koffie konden scoren. We wandelden in een uitgestrekt heidegebed met zicht op de rivier en daar hoorde Gert kraanvogels roepen. Hij ontdekte ook nog een grauwe klauwier en tientallen grasmussen op trek. De volgende dag vertrokken we wat eerder en konden zo door een groter deel van het gebied fietsen en zagen toen twee kraanvogels op het veld. Bruine kiekendieven waren aan het jagen. Verder zagen we veel buizerds en torenvalken. Vanuit een uitkijktoren zagen we wat herten grazen en ook twee steenarenden, goed waarneembaar, door de lucht zweven. Hier broeden sinds 1999 2 paren steenarenden. Ze brengen ieder jaar een á twee jongen groot. Indrukwekkend om ze zo te zien zweven, ze hebben een spanwijdte van ruim twee meter! 's Avonds hadden we een prachtige zonsondergang op het fjord. Vrijwel tot het echt donker was kleurde de rivier bloedrood!

En toen was het alweer maandag en moesten we weer verder. Jammer, waren we hier aan het begin van de reis gekomen dan hadden we hier vast een hele week gebleven... Nu gingen we door naar de 'neus' van Denemarken (Djursland). Daar heb je een stadje, Ebeltoft, waarvan wordt gezegd dat het een van de drie mooiste dorpen is van Denemarken, dus die mogen we niet missen. Maar eerst bezochten we nog even de uitkijktoren in Vildmose. Dit is het gebied wat bijna geheel afgesloten is voor het publiek. We hadden er een mooi uitzicht op bloeiende heide, grasland en achterin een bosrand, er trokken groepen van telkens zo'n 12 tot 15 herten vanuit het bos over het gras weg. In iedere groep zaten wel zo'n vijf mannetjes met prachtige geweien.

Er leven in dit natuurgebied zo'n 450 herten en ook 150 wilde zwijnen maar die zagen we nu weer niet... Wel nog een eenzame ree en een klapekster. Vanuit Dokkedal volgden we voor een deel de Margrietenroute. Dit is een route die door heel Denemarken loopt langs mooie gebieden, uitzichtpunten of dorpjes. Het viel ons op dat je in dit stukje Denemarken ontzettend grote boerderijen vindt. Een soort van kasteelboerderij met een poort en een grote binnenplaats, ze zien er prachtig uit. Vanuit Udbyhøj staken we het fjord over met een pont. In Ingerlev parkeerden we de camper aan het water en we lunchten met zicht op zee.

De camping vonden we in ElsegØrde. Het is weer even wennen... een grote camping, een ACSI camping. www.blushojcamping.dk Dit heeft wel het voordeel dat het flink wat goedkoper is, 15 euro per nacht met douchemunten gratis. Tegen de vorige waar we 35 euro per nacht betaalden, maar dan wel een prachtige plaats hadden.... Ach hier vind je wat en daar laat je wat...

Vandaag fietsten we naar Ebeltoft wat wel een mooi stadje is met veel nog mooi bewaard gebleven oude huizen. Helaas waren de stokrozen die de oude gebouwen altijd zo mooi versieren nu uitgebloeid en het zonnetje liet het ook afweten. Daarom is het voor ons niet het mooiste stadje geworden... We moesten behoorlijk heuvel op en af fietsen, de versnellingen kwamen weer goed van pas! Gert had het extra moeilijk, want die had vannacht een ongelukje gehad. Nadat hij de eerste hindernis was gepasseerd op weg naar het toilet, gleed hij van het trapje en bezeerde zijn been flink... Gelukkig blijft het bij een flinke blauwe plek, maar hij laat zich nu toch maar lekker verwennen... Alhoewel, als verpleegkundige moest ik hem toch ook wel vertellen dat blijven bewegen heel belangrijk is!

Morgen zakken we weer een beetje verder naar het zuiden en we hoorden van Jan Willem en Willie dat die in Noord Duitsland aan het rondfietsen zijn. We willen dus volgende week een paar dagen met hen door brengen en dan is gepland om in het weekend van 3 september weer thuis te zijn..

Koren op het land

Riet aan het water

En de kruinen van het bos

wuiven naar de wandelaar

De laatste warmte waait over het veld

De zomer loopt ten einde

Het is nu bijna september, het graan werd al binnengehaald, het stro ligt al in grote balen op de velden. Aangezien een groot deel van Denemarken uit graanvelden bestaat was het een grote bedrijvigheid.. De rozenstruiken in de bermen dragen inmiddels dikke oranje-rode bottels. De frambozen die hier, net als de bramen bij ons, gewoon in het wild staan zijn inmiddels op. De eerste bramen, brombæren heten ze hier.. zijn al rijp.

We vertokken op donderdag 25 augustus naar Juelsminde. Dit ligt aan de oostkust ter hoogte van Velje aan de ingang van het Velje Fjord. http://www.juelsminde.camping.dk/ De camping ligt daar tegen de haven en het stadje aan. Omdat Gert's been inmiddels flink dik en blauw was hebben we een verplichte rust ingelast van 3 dagen. Been op de stoel! Het was wat wisselend weer, soms lekker buiten in het zonnetje, soms toch weer te fris en binnen achter de ramen.. We hebben een scrabble competitie gestart en mijn speksteen werk is daar bijna af gekomen. Het stadje stelde niet zo veel voor. Weer met name veel kledingwinkels. In het weekend was het feest op de camping. Muziek en eten in een grote tent. De vaste gasten sloten er het campingseizoen af met muziek. Men zat aan lange tafels, de barbecue stond buiten en ieder had zijn eigen drank meegenomen. Wij waren niet uitgenodigd...

Zondag vertrokken we weer, het zonnetje scheen en we hadden nog een camping aan een vismeertje gevonden met een Nederlandse eigenaar. Onderweg betrok het weer en in een stortbui ontving boer Kees ons op zijn camping in Gram. Dit ligt weer wat meer in het midden van Denemarken ter hoogte van Ribe. We waren de enige gasten en toen het even droog was reden we de camper op het veld. Met het waterpas stellen kwamen we meteen vast te zitten met de voorwielen in de blubber. Het hele terrein was helemaal verzadigd met water. Het voelde onder het lopen ook heel verend onder de voetjes.. Later werd wel wat droger maar er waaide een koude harde wind dus we sloten daar de scrabble competitie af met Gert als uiteindelijke winnaar! boer sleept

Zo werd het maandag en heeft boer Kees ons met de trekker uit de kuil gehaald en reden we maar meteen door richting Kappeln.(Duitsland) Onze laatste kronen hebben we besteed aan diesel. Zo was ons afscheid van Denemarken. We hebben het er vijf weken goed gehad. De westkust sprak ons meer aan dan de oostkust. De zee is daar toch wat echter voor ons. Mooie duinen,een ruige zee en schelpen op het strand.. Mooi helder licht en een zilte geur.. Alhoewel we in het noorden bij Stovorde een prachtig natuurgebied Lille Vildmose hebben ontdekt wat zéér de moeite waard was.. Eigenlijk stond ook Kopenhagen op ons lijstje maar dat moeten we nu bewaren voor een andere keer.

Op camping Hasselberg in de gelijknamige plaats werden we, weer in de regen verwelkomt door Jan-Willem en Willie. Zij zijn onze buurtjes van ruim dertig jaar geleden in Emmen! We hebben daar een paar hele gezellige dagen gehad. Ik hoef het www van de camping niet te geven want ik wil jullie daar niet naar toe sturen maar wij hadden het er gezellig. Ook dit ligt weer direct aan zee, maar weer wel de Oostzee dus weinig golven en weinig of geen eb en vloed! We hebben samen de stadjes Kappeln, Eckernförde en Flensburg bezocht.

Er was tijd genoeg om weer helemaal bij te kletsen. Ook vonden we verschillende visrestaurantjes! Het is wel heel opmerkelijk hoe groot het prijsverschil is tussen hier en Denemarken. Jan-Willem installeerde nog een antenne op het dak zodat we wat beter internet kunnen ontvangen... Vanmorgen zaten Willie en ik al om kwart over zes op het bankje aan zee om samen de zon uit de zee te zien opkomen. Helaas ging dit toch weer net als vaak met het ondergaan in de zee, er zat een wolkenband voor. Maar we hebben toch samen de dag geboren zien worden! zonsopkomst

Kortom, de dagen vlogen om en vandaag is het dan weer de dag om afscheid te nemen en nu serieus richting Nederland te gaan. Het plan is om onderweg nog een paar adresjes aan te doen zodat de terugreis een langzaam proces gaat worden. Resy leg de schaar maar vast klaar want er valt heel wat te knippen aan onze haren, ze zijn geloof ik nog nooit zó lang gweest...

Els Bouwmeester. September 2011

Alwie v Hoogmoed

Hoi dit lijkt me een mooie rit wij willen het komen jaar 2013 naar Denemarken. mooie foto,s Gr :uit Denekamp